لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

علت بوی بد دهان در ایام روزه‌داری

1395/03/09

یکی از علل بوی بد دهان عملکرد معده و دستگاه گوارش است. خوابیدن بلافاصله پس از خوردن سحری فعالیت این ارگان‌ها را با اخلال مواجه می‌کند.

علت بوی بد دهان در ایام روزه‌داری
  1. یکی از علل بوی بد دهان عملکرد معده و دستگاه گوارش است. خوابیدن بلافاصله پس از خوردن سحری فعالیت این ارگان‌ها را با اخلال مواجه می‌کند.
  2. خوردن و آشامیدن یکی از عوامل کاهش بیماری‌های دهان و دندان است. مصرف غذا‌ها و میوه‌های مختلف منجر می‌شود سطوح لثه‌ها و دندان شسته شود و باکتری‌های سطح پلاک دندان کاهش یابد.
  3. ترشح بزاق دهان با خوردن مواد غذایی یکی از عوامل تمیز کردن و شست وشوی دهان است. توقف آشامیدن و خوردن در طول روز، دهان و دندان را با دو فرآیند روبرو می‌کند. نخست ترشح بزاق دهان در طول چندین ساعت کم شده درنتیجه دهان دچار خشکی می‌شود و پس از آن تعداد باکتری‌ها و پلاک باکتری‌ها در دهان افزایش می‌یابد که منجر به پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری‌های لثه و حتی بوی بد دهان می‌شود.
  4. میزان ترشح بزاق در طول روزه‌داری کاهش می یابد. برای جبران کاهش بزاق و شست و شوی دهان بهتر است در این ماه حتما بعد از صرف سحری و قبل از اذان مسواک بزنیم و از نخ دندان استفاده کنیم.
  5. مسواک زدن و به ویژه استفاده از نخ دندان بقایای مواد غذایی شیرین و قند دار را از سطح دندان پاک می‌کند چرا که بقایای این مواد منجر به تجمع باکتری‌ها بر سطح دندان، پوسیدگی و یا تشکیل پلاک دندان می‌شود.
  6. برخی خمیردندان‌ها به علت ترکیبات خاص موجب خشکی دهان می‌شود.
  7. خشکی دهان تشنگی در ماه رمضان را تشدید می‌کند بنابراین باید از خمیردندان‌هایی مانند خمیردندان‌های ژله‌ای استفاده شود که ترکیبات کلسیم کمتری دارند.
  8. بعد از وعده افطاری باید مسواک و نخ دندان کشیده شود تا مواد غذایی کمتر بر روی دندان باقی بماند، می‌توان در هنگام وضو گرفتن کمی با آب، دهان خود را شست وشو داد تا از میزان باکتری‌ها بر سطح دندان کاسته شود.
  9. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در وعده‌های سحر و افطاری و شست و شوی دهان با آب از بوی بد دهان و احتمال بروز بیماری‌های دیگر در ماه رمضان جلوگیری می‌کند.

دکتر رضا بیرنگ

منبع خبر

بوی بد دهان ، روزه داری ، ماه رمضان ، رفع بوی بد دهان ، مسواک ، نخ دندان
local_grocery_store