لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

کامپوزیت و کاربردهای آن

1395/11/11

کامپوزیت دندانی به طور خلاصه ترکیبی از یک ماده زمینه ای ( ماتریکس ) رزینی هستند که با ذراتی به نام فیلر در اندازه ها و اشکال مختلف پر شده و استحکام یافته اند.

کامپوزیت و کاربردهای آن

کامپوزیت دندانی چیست ؟

کامپوزیت دندانی به طور خلاصه ترکیبی از یک ماده زمینه ای ( ماتریکس ) رزینی هستند که با ذراتی به نام فیلر در اندازه ها و اشکال مختلف پر شده و استحکام یافته اند. ترکیب فوق به صورت خمیری درآورده می شود که در اثر تابش نور با طول موجی خاص، سخت شده و پس از پرداخت و پولیش کردن بسیار شبیه نسج دندان می شود.

ونیرهای کامپوزیتی درمانی مطمئن ، ماندگار و بی ضرر برای زیبا کردن لبخند

وقتی می توان به دور از پیچیدگی های معمول ، با روشی ساده تر و کم هزینه تر صاحب لبخندی باور نکردنی شد !
پیشرفت هایی که در دهه های اخیر در ساخت مواد دندانپزشکی صورت گرفته سبب شده تا در درمان دندان های شکسته ، بدشکل و بدرنگ به امکانات نوینی دسترسی پیدا کنیم ؛ امکاناتی که تا پیش از این فقط در حد رؤیا مطرح بود. یکی از موادی که امروزه در دنیای دندانپزشکی از آن استفاده های بی شماری می شودکامپوزیت ها هستند. با به کارگیری صحیح کامپوزیت ها ، درمان های زیبایی بسیار ساده تر شده و در زمان کمتری انجام می شود. در بسیاری از موارد نیازی به تراش بی دلیل دندان وجود ندارد و ساخت روکش منتفی می شود ضمن اینکه از نظر اقتصادی هزینه ی کمتری برای فرد به همراه دارد.

موارد استفاده از کامپوزیت ها چیست ؟

بدون شک کامپوزیت ها یکی از پر مصرف ترین مواد در دندانپزشکی نوین به شمار می روند. از آن جایی که کامپوزیت ها با درجات مختلفی از استحکام و پولیش پذیری ساخته می شوند و ضریب انکسار نوری متنوعی دارند ، می توان از آنها در پر کردگی های جزئی دندان های جلو و دندان های آسیا و پر کردگی های وسیع تر دندان های تخریب شده ، دندان های شکسته ، بدشکل و بد رنگ ، پر کردن فضاهای بین دندانی و ... استفاده کرد. * کامپوزیت هایی که به طور تخصصی برای درمان های زیبایی به کار گرفته می شوند بسیار اندک و انگشت شمار هستند. هر کامپوزیتی را نمی توان به این خاطر که سفید و مستحکم است به اسم کار زیبایی روی دندان گذاشت.

چگونه می توان از کامپوزیت ها در درمان های زیبایی بهره گرفت ؟

ابتدا باید یاد آور شد که با وجود تنوع بسیار زیاد کامپوزیت ها و رقابت شرکت های سازنده برای تولید کامپوزیت های پیشرفته ، کامپوزیت هایی که به طور تخصصی برای درمان های زیبایی به کار گرفته می شوند بسیار اندک و انگشت شمار هستند. هر کامپوزیتی را نمی توان به این خاطر که سفید و مستحکم است به اسم کار زیبایی روی دندان گذاشت. کامپوزیت های زیبایی علاوه بر دارا بودن طیف رنگی قابل قبول ، قابلیت بازسازی لایه به لایه انساج دندان یعنی مینا و عاج را داشته باشند ، بسیار عالی پولیش شوند و در عین حال مستحکم باشند تا بتوانند درخشندگی و طبیعی بودن یک دندان واقعی را القا کنند.

ماندگاری کامپوزیت ها

احتمال لک شدن در کامپوزیت ها وجود دارد مثلاً مصرف قهوه مواد غذایی رنگی می تواند در تغییر رنگ آنها موثر باشد و البته ایجاد تراشیدگی در آنها وجود دارد. اما نگران نباشید تغییرات رنگ با انجام پولیش دندان رفع خواهد شد ،اگر نگران دوام آنها هستید باید بدانید که رزین های کامپوزیت ها بسیار با دوام هستند و استفاده از آنها برای مدت چهار تا هشت سال امکان پذیر است. البته مراقبت و نگهداری منظم و اصولی از دندان ها می تواند در دوام آن تاثیر به سزایی بگذارد. استفاده از روش ونیر کامپوزیت برای افرادی مناسب است که نیاز به بهبود رنگ، ظاهر، اندازه، و ساختار دندان هایشان دارند و به این ترتیب می توانند به کمک دندانپزسکی زیبایی ظاهر دندان ها را زیباتر کنند. به جزموارد یاد شده ونیر کامپوزیت را می توان برای اصلاح تراشیدگی های محدود و ترک خوردگی های ایجاد شده در دندان ها نیز استفاده کنند . ونیر کامپوزیت ها آسیبی به دندان وارد نمی کند و در بیشتر موارد بدون تراش دندان انجام می گردد و می تواند شدید ترین بهم ریختگی های دندانی را اصلاح نماید .این روش به دلیل اینکه نیاز کمتری به کاهش ساختار طبیعی دندان دارد ، کامل کردن آن در یک جلسه ملاقات با دندان پزشک امکان پذیر است.

کامپوزیت دندان ، دندانپزشکی ، دهان و دندان
local_grocery_store