لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

سلامت دندانها در ماه مبارک رمضان

1396/03/09

یکی از اشتباهاتی که افراد در ماه رمضان مرتکب می شوند این است که فکر می کنند چون در طول روز چیزی میل نمی کنند نیازی نیست که از مسواک استفاده کنند. در صورتی که مسواک کردن در طول روز باعث برطرف شدن خشکی دهان شده و در نتیجه از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می کند.

سلامت دندانها در ماه مبارک رمضان

سلامت دندان ها در ماه رمضان

پرخوری در وعده سحر سبب تخریب مینای دندان می شود

پرخوری در زمان سحر باعث اختلال در کار معده شده و محتویات اسیدی معده با آروغ زدن به مری و دهان باز می گردد که این عامل سبب تخریب مینای دندانها به خصوص سطوح داخلی (زبانی) دندانها می شود. عمده ترین مشکل مردم در رابطه با دهان و دندانها، پوسیدگی دندانها است که این پوسیدگی تحت تأثیر رژیم غذایی و نوع مواد غذایی مصرفی است به این معنی افرادی که در طول سال رژیم غذایی سرشار از مواد شیرین و کربوهیدرات مصرف میکنند و کمتر مسواک میزنند دچار پوسیدگی دندانها میشوند. در ماه رمضان به دلیل کاهش وعده های غذایی و مصرف نکردن غذا در طول روز، ترشح بزاق کم و دهان خشک می شود، بنابراین اگر باقیماندههای غذایی به ویژه باقیمانده مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند برنج، نان، بیسکویت، کیک و زولبیا و بامیه بین دندانها یا اطراف آنها باقی بماند، سبب پوسیدگی بیشتر دندانها می شود.

در ماه رمضان روزانه یک بار دندان ها را مسواک کنید

  • در جهت حفظ سلامت دندانها، باید پس از صرف سحری و قبل از اذان حداقل به مدت 2 دقیقه دندان ها را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک کرد.
  • پس از مسواک نیز به مدت یک دقیقه باید از نخ دندان استفاده کرد.
  • همچنین در طول روز تا زمان افطار نیز حداقل یک بار دندان ها با مسواک و بدون خمیردندان تمیز شوند که علاوه بر تمیزی دندانها، باعث برطرف کردن و یا حداقل کاهش بوی نامطبوع دهان ناشی از عدم ترشح بزاق و خشک بودن دهان میشود.
  • همچنین می توان حداقل در طول روز 2 یا 3 بار آب در درون دهان گردانده و بیرون ریخته شود که این کار سبب تمیزکردن نسبی دهان از باقیمانده مواد غذایی میشود.
رمضان،تغذیه،دندانها،مینای دندان،پوسیدگی دندان
local_grocery_store