لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

باید و نباید های دندان پزشکی در ماه رمضان

1396/03/11

بالاخره روزه بگیریم یا به دندان‌پزشکی برویم؟ شاید شما هم یکی از افرادی باشید که در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان دچار درد دندان‌ ‌شده‌اند و درحالی‌که از شدت درد بی تابی می‌کنند این سوال را از خود پرسیده‌اند: آیا می توان علی رغم داشتن روزه به دندان پزشکی مراجعه کرد یا رفع مشکلات دندانی را باید تا حلول ماه شوال به تعویق انداخت؟

باید و نباید های دندان پزشکی در ماه رمضان

دندانپزشکی در ماه رمضان

می توانید مسواک بزنید

بسیاری از روزه داران در طول روز، از بو و طعم بد دهان خود در عذابند؛ مخصوصا اینکه پیش از موعد رسیدن اذان صبح فرصت مسواک کردن دندانها را نیافته باشند. طبق حکم مراجع، مسواک کردن دندان ها با خمیر دندان در حالت روزه اشکال ندارد، مشروط بر اینکه روزه دار از فرو دادن آب دهان پرهیز کند. اما اگر بدون خمیر دندان هم دندانها را مسواک میکنید، باید توجه داشته باشید که یا مسواک را از دهان خود خارج نکنید و یا رطوبت دهان را فرو ندهید. چراکه با بیرون آوردن و به دهان بردن دوباره مسواک، رطوبت آن رطوبت خارجی محسوب میشود که فرو دادنش موجب ابطال روزه میشود.

وسایل دندان‌پزشکی روزه را باطل نمی کنند

معاینه وارد کردن وسایل دندان پزشکی به دهان، و در کل هر جسم غیر خوراکی، در حین روزه داری اشکال ندارد. پس بدون هیچ دغدغه خاطری میتوانید به معاینه دندانها توسط دندان پزشک تن در دهید!

نگران تزریق بی حسی نباشد

شاید مهمترین نگرانی بیماران از انجام درمانهای دندان پزشکی، هراس از تزریق ماده بی حسی باشد. تزریق ماده بی حسی جزء جدایی ناپذیر بسیاری از درمان های دندان پزشکی است که به دلیل ورود یک مایع خارجی برای بسیاری از افراد این توهم را پیش آورده است که ممکن است موجب ابطال روزه آنها شود. مراجع تقلید بر افراد روزه دار احتیاط واجب دانسته اند که از تزریق آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری کنند. اما به حکم ایشان تزریق آمپولی که عضو را بی حس میکند یا به عنوان دارو به کار میرود، در مدت روزه داری اشکال ندارد.

خون و ترشحات دندان را فرو ندهید

یکی از عوارض درمان های دندان پزشکی، در حین یا پس از انجام درمان، حضور خون و دیگر ترشحات در محیط دهان است. کشیدن دندان بارز ترین مثال برای چنین مواردی است. درحالیکه فرو بردن عمدی این خون و ترشحات روزه را باطل میکند، فرو دادن سهوی آنها اشکال ندارد و سلامت روزه را به خطر نمی اندازد. اگرچه بر طبق نظر مراجع، کشیدن دندان و هر کاری که به واسطه آن خون از دهان بیاید یا بی جهت آب یا مایع دیگری در دهان روان گرداند، از مکروهات ایام روزه داری است.

نگران خروج خودبخودی چرک نباشد

خروج خودبخودی چرک از مجرای آبسه (فیستول) که به دهان باز میشود، و فرو دادن طبیعی آن همراه بزاق، روزه را باطل نمیکند. اما خروج عمدی این مواد توسط عملی ارادی که خود بیمار یا دندان پزشک انجام دهند، و فرو برده شدن آن همراه بزاق، بنا بر احتیاط واجب موجب ابطال روزه میشود؛ حتی اگر به قول فقها «چرک در آب دهان مستهلک شده باشد» !

پانسمان موقت دندان اشکال ندارد

پس از خاتمه برخی درمان های دندان پزشکی مانند درمان ریشه (عصب کشی) یا جراحی لثه، دندان پزشک ممکن است دندان را به صورت موقت پانسمان کند. این پانسمان ممکن است در دراز مدت در بزاق دهان حل شود و حتی مزه گس آن در دهان محسوس باشد. فرو دادن سهوی این مواد در افراد روزه دار اشکال ندارد.

بهانه‌ای برای نخ‌‌نکشیدن ندارید

اگر روزه دار از روی عمد، ذرات گیر کرده میان دندان ها را فرو ببرد، روزه اش باطل میشود. برای پرهیز از این اتفاق باید پس از صرف غذا از نخ دندان استفاده کنید. هیچ عذری برای عدم استفاده از نخ دندان در ایام روزه داری پذیرفته نیست. استفاده از مسواک، دهانشویه و نخ دندان جزء لاینفک بهداشت دهان و دندان هستند که به عقیده دندان پزشکان در هیچ حالتی نباید از آنها غافل شد. البته توجه داشته باشید که استفاده از نخ دندان در اصل جایگزین مسواک برای برداشتن دبری و جرم مابین دندان هاست، جایی که برسهای مسواک به آنجا نمیرسد، و نه بیرون کشیدن ذرات غذا از میانه دندان ها. در حین روزه داری سعی کنید از هر قسمت نخ بیش از یک بار استفاده نکنید. چراکه رطوبتی که جذب الیاف نخ شده است، در صورت بیرون آوردن نخ از دهان، رطوبت خارجی محسوب میشود و در صورت آمیختن دوباره آن با بزاق و فرو دادن آن، روزه شما را باطل میکند.

نگران خوردن داروها نباشد

ممکن است دندان پزشک پس از انجام برخی درمان های دندان پزشکی اقدام به تجویز دارو کند. آنتی بیوتیک ها و ضد دردها از جمله این داروها هستند که برای حفظ اثر درمانی خود باید با تناوب زمانی مشخصی مصرف شوند. دندان پزشک در ایام ماه رمضان به سادگی میتواند داروهای طولانی اثری را جایگزین مسکن ها و آنتی بیوتیک های مرسوم کند، به صورتی که تناوب مصرف آنها به یک یا دو وعده در روز کاهش یابد تا بیمار به سادگی بتواند در بازه بعد از اذان مغرب تا پیش از اذان صبح آنها را مصرف کند.

ماه رمضان،تغذیه،دندان،دندانپزشکی
local_grocery_store