لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

کاشت ایمپلنت(قسمت دوم)

1396/05/01

ایمپلنت دندان (کاشت دندان) راه حلی بود که متخصصان برای جایگزینی دندان های طبیعی پیشنهاد دادند که با استقبال بیماران روبرو شد. دندان هایی که کاشت می شوند به اندازه دندان های طبیعی شما راحت بوده وظاهری شبیه آنها دارند. بیماران ترجیح می دهند بهترین جایگزین را برای دندان های از دست رفته انتخاب کنند و ارائه این روش، راه را برای آنها هموار کرد.

کاشت ایمپلنت(قسمت دوم)

ایمپلنت

بریج ثابت به عنوان جایگزینی برای تمامی دندان ها متصل می شود

در ایمپلنت دندان از فیکسچر، آباتمنت و روکش استفاده می شود. فیکسچر ( به شکل استوانه یا پیچ) قطعه ای است که به جای دندان از دست رفته در داخل استخوان های فک قرار می گیرد ودر مرحله ی بعد قطعه ی بعدی، آباتمنت نصب می شود، این قطعه شبیه تاج دندان از دست رفته می باشد. بر روی این قطعه، روکش (روکش به ترمیم هایی گفته می شود که تمام تاج دندان را می پوشاند) ساخته شده قرار می گیرد.

انواع ایمپلنت های دندانی :

ایمپلنت فرورونده (Endosteal)
این روش رایج ترین نوع ایمپلنت دندان است که در آن کاشت به صورت یک پیچ یا استوانه در استخوان های فک قرار می‌گیرد. روی هر کاشت دندان می توان یک یا چند دندان را سوار کرد.
برسازی درون‌کاشت دندانی (Subperiosteal)
از قالبی فلزی ساخته شده است که به استخوان فک چسبیده و در زیر لثه قرار می گیرد تا بتواند دندان ساخته شده را نگه دارد. این نوع ایمپلنت برای بیمارانی استفاده می شود که نمی توانند از دندان های مصنوعی معمول استفاده کنند و یا کسانی که مشکل حداقل ارتفاع استخوان دارند.


پیوند استخوان فکین چگونه انجام می شود
از تکنیک های مختلفی برای بازسازی استخوان استفاده می شود که شامل:

پیوند استخوان (Bone Grafts) :
پیوند استخوان یکی از سالم ترین و موفق ترین روش های اضافه کردن استخوان های فکین می باشد. در این روش می توان از استخوان های طبیعی خود فرد یا فرد دیگری برای پیوند زدن استفاده کرد. پیوند استخوان معمولا با بی هوشی موضعی برای کم کردن درد انجام می شود. معمولا بعد از پیوند استخوان استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کم کردن درد پیشنهاد می شود، برخی اوقات استفاده از دهان شویه های ضد عفونی کننده نیز تجویز می شود. امکان دارد خوردن برخی از مواد غذایی نیز تا مدتی ممنوع شود. بعد از ترمیم و محکم شدن پیوند، کاشت ایمپلنت در استخوان های فک قرار می گیرد.
لیفت سینوس (Sinus Lift):
عامل اصلی در موفقیت کاشت دندان، کمیت و کیفیت استخون هایی است که کاشت انجام می گیرد. فک بالا همیشه به خاطر کمبود استخوان های با کیفیت و همچنین نزدیکی به سینوس ها، از مشکل ترین مکان ها برای کاشت موفق دندان بوده است. آگمنتاسيون سينوس یا لیفت سینوس به عنوان يک روش درمانی می تواند کمک خیلی خوبی برای رفع این مشکل باشد. زمانی که دندان های پشتی فک بالا از دست می روند، حفره سینوس به مرور زمان با تحلیل استخوان های طبیعی فک، بزرگتر می شود. لیفت سینوس، پیوند استخوان برای بیمارانی است که استخوان کافی در این ناحیه دهان برای ایمپلنت موفق ندارند. در این پروسه، استخوان هایی به زیر سینوس ها اضافه می شود تا بعد از آن بتوان یک یا دو کاشت انجام داد. در این رویه، نحوه صحبت کردن تفاوتی نکرده و سینوس ها نیز آسیبی نخواهند دید. در این پروسه، اغلب بعد از 4 تا 12 ماه، کاشت دندان انجام می شود. با لیفت سینوس، ماندگاری و دوام ایمپلنت دندان بالا تر میرود. بالا بردن سینوس به دو روش سینوس لیفت باز و سینوس لیفت بسته انجام می شود. در روش سینوس لیفت باز، حفره سینوس را باز کرده ، پیوند استخوان را انجام می دهند و سپس روی آن را با لایه ای می بندند و بعد بخیه می زنند. در حالی که در سینوس لیفت بسته فقط سینوس به اندازه ی 3 میلی متر بالا برده می شود.

مراحل لازم برای ایمپلمت دندان چیست؟

کاشت دندان با همکاری شما، دندان پزشک و پریودنتیستتان با موفقیت به انجام خواهد رسید. دندان پزشک و پریودنتیست شما با مشورت شما زمان و مکان ایمپلنت دندان را تعیین خواهند کرد. پریودنتیست شما برنامه درمان مورد نظر را با توجه به شرایط مطرح شده توسط شما برنامه ریزی خواهد کرد.


جایگزین کردن یک دندان : اگر فقط یکی از دندان هایتان را از دست داده باشید، یک ایمپلنت دندان و یک تاج جایگزین خواهد شد.


جایگزین کردن چندین دندان: اگر چند تا از دندان های خود را از دست داده اید ، تاج های ایمپلنت دندانی جایگزین خواهند شد.


جایگزینی تمام دندان ها: اگر تمامی دندان های خود را از دست داده اید، پروتز کامل انجام می شود

مینی ایمپلنت

استفاده از مینی ایمپلنت ها در سال های گذشته از بحث برانگیز ترین مباحث و یکی از تحولات مهم در دنیای دندان پزشکی بوده است. مینی ایمپلنت ها شبیه کاشت های معمولی می باشند ولی با اندازه ای کوچکتر، معمولا با قطری کمتر از 3 میلی متر. از این نوع ایمپلنت بیشتر زمانی استفاده می شود که پهنای استخوان مورد نظر برای ایمپلنت دندان با اندازه استاندارد، کافی نباشد. جاسازی مستقیم مینی ایمپلنت در لثه بدون ایجاد شکاف و خونریزی مراحل انجام ایمپلنت دندان را راحت تر می کند. مینی ایمپلنت ها را میتوان برای جایگزین کردن یک دندان یا چند دندان استفاده کرد و از آنجایی که درصد موفقیت بالایی در ایمپلنت دندان دارند، با استقبال زیادی روبرو هستند . یکی از مزایای اصلی استفاده از مینی ایمپلنت ها این است که پروتز نهایی خیلی زودتر از ایمپلنت های دندانی رایج روی آنها قرار میگیرد و اکثر بیماران در این روش معمولا می توانند بعد از چند ساعت اولین وعده غذایی را صرف کنند

مینی ایمپلنت راه حل موقت

کاربرد اصلی مینی ایمپلنت ها نگه داری موقت از تاج ها، بریج ها یا دندان های موقت، بعد از انجام کاشت استاندارد دندان بود، تا زمانی که کاشت دندان با استخوان های فک جوش بخورد. ولی امروزه، استفاده ازمینی ایمپلنت ها در بازسازی دندان ها بسیار رواج یافته است. در حال حاضر از این نوع ایمپلنت هم برای نگه داری دندان های موقت استفاده می شود و هم دندان ها، بریج ها و تاج های دائمی. متخصصان معتقدند استفاده از مینی ایمپلنت ها سریع تربوده و با درد کمتری همراه است. مزیت دیگری که این نوع ایمپلنت دندانی دارد، کم هزینه بودن آن در مقایسه با هزینه ایمپلنت دندانی با قطر استاندارد می باشد. البته از آنجایی که استفاده از این نوع ایمپلنت دندان مبحث جدیدی در دنیای دندان پزشکی می باشد، مخالفت هایی نیز برای استفاده از آنها وجود دارد.

بعد از کاشت دندان چه باید کرد؟

دندان های کاشته شده، همانند دندان های خودتان، نیاز به توجه و مراقبت دائم دارند. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای داشتن دندان های کاشته شده تمیز و سالم بدون پلاک ضروری می باشد. بعد از پروسه ی کاشت دندان، پریودنتیست شما با همکاری دندان پزشکتان، بهترین روش مراقبت از ایمپلنت کاشته شده را به شما خواهند گفت. مراجعه پی در پی به دندان پزشکتان بعد از ایمپلنت دندان برای چک کردن سلامت کاشت ایمپلنت، دندان و لثه ضروری خواهد بود. اگر افراد عادت به ساییدن دندان های خود دارند، موفقیت ایمپلنت دندان آنها با مشکل مواجه خواهد شد. این عادت به دندان های ایمپلنت فشار وارد کرده و ماندگاری کاشت ایمپلنت را با مشکل مواجه می کند.

ایمپلنت،فیکسچر،اباتمنت،دندان مصنوعی
local_grocery_store