لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

دندانپزشک شدن پولدارهایی که شانس قبولی در کنکور نداشتند

1397/06/12

دکتر علی تاجرنیا اظهار کرد: این رویه‌ها در کنار پذیرش دانشجویانی از خارج بدعت‌هایی در کشور ایجاد می‌کند که جایگاه دندان‌پزشکی را تهدید می‌کند.

دندانپزشک شدن پولدارهایی که شانس قبولی در کنکور نداشتند

دندانپزشک شدن پولدارهایی که شانس قبولی در کنکور نداشتند

رئیس انجمن دندان‌پزشکی ایران با اظهار نگرانی از احتمال تحت‌شعاع قرار گرفتن بحث آموزش با تصمیم جدید وزارت بهداشت مبنی بر تسهیل شرایط انتقال دانشجویان مشعول به تحصیل در خارج کشور، گفت: رفتن به سمت دانشکده‌های بی‌کیفیت عدالت اجتماعی و عدالت درمانی را با چالش مواجه می‌کند.

دکتر علی تاجرنیا اظهار کرد: این رویه‌ها در کنار پذیرش دانشجویانی از خارج بدعت‌هایی در کشور ایجاد می‌کند که جایگاه دندان‌پزشکی را تهدید می‌کند. این شرایط سبب شده که ما نگران نگران دسترسی عادلانه مردم به خدمات این حوزه باشیم.

رئیس انجمن دندان‌پزشکی ایران به پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشکده‌های دندان‌پزشکی اشاره کرد و افزود: بسیاری از این دانشجوها اگر در داخل امتحان می‌دادند چه بسا در یک رشته معمولی کارشناسی هم پذیرفته نمی‌شدند اما اینک پس از ثبت‌نام در یک دانشگاه دندان‌پزشکی در خارج به سادگی وارد دانشکده‌های دندان‌پزشکی کشور شده و همین می‌تواند آینده و اعتبار دندان‌پزشکی و مهمتر از آن عدالت اجتماعی را تحت‌تاثیر قرار دهد. وی با بیان اینکه باید جامعه دندان‌پزشکی اقناع شود گفت: بخشی از مشکلات فعلی در خروج دانشجو به خاطر بی‌مبالاتی‌ها در گذشته است.

دکتر تاجرنیا با بیان اینکه تا پیش از این حدود ۱۸۰۰ دانشجوی دندان‌پزشکی در کشور پذیرش می‌شد، ادامه داد: با پذیرش دانشجو از خارج این تعداد به ۲۳۰۰ دانشجو رسیده که این در کیفیت آموزشی نیز اثرگذار خواهد بود. وی با بیان اینکه سهمیه‌بندی‌هایی که در ورود دانشجو وجود دارد سبب می‌شود که بسیاری از نخبگان ما نتوانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند، افزود: این در حالی است که این رویه سبب شده کسانی وارد دانشکده‌های دندان‌پزشکی شوند که شاید در شرایط عادی شانس زیادی در قبولی در رشته‌های کارشناسی هم نداشتند اما اینک به صرف یک ثبت‌نام در خارج به راحتی در دانشگاه‌های داخل پذیرش می‌شوند.

وی با اشاره به جمعیت بالای فارغ‌التحصیلان دندان‌پزشکی در ایران اظهار کرد: توسعه بی‌رویه دانشکده‌ها سبب شده که ما تنها تا سه سال دیگر جمعیت فارغ‌التحصیلانمان به بیش از ۴۰ هزار دندان‌پزشک برسد.

عضو ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان با بیان اینکه به زودی به ازای هر ۲۰۰۰ نفر یک دندان‌پزشک خواهیم داشت، گفت: اگرچه این سرانه به ظاهر استاندارد و درست به اندازه کشورهای اروپایی است اما توزیع عادلانه‌ای در دندان‌پزشکی صورت نمی‌گیرد لذا رفتن به سمت دانشکده‌های بی‌کیفیت عدالت درمانی را با چالش مواجه می‌کند.

وی نسبت به خطر به حاشیه رفتن خدمات دندان‌پزشکی هشدار داد و گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان را دولت می‌دهد اما متاسفانه یک‌پنجم این پرداختی سهم دندان‌پزشکی است و خیلی از هزینه‌های دندان‌پزشکی را خود مردم می‌دهند و چه بسا در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی مردم روند مناسبی نداشته و شاهد نوسانات جدی در قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم هستیم خطر به حاشیه رفتن دریافت خدمات دندان‌پزشکی در این شرایط جدی است.

منبع: http://www.dandane.ir

دندانپزشک،دانشجو،تجهیزات دندانپزشکی
local_grocery_store