لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

ارتباط بین ویتامینD ، سلامت لثه و دیابت

1397/08/07

مطالعات اخیر ارتباط بین عفونت لثه ، کمبود سطح ویتامین D و دیابت را نشان میدهد. این مقاله اولین مطالعه درباره تاثیر التهاب لثه و کمبود ویتامین D بر دیابت می باشد.

ارتباط بین ویتامینD  ، سلامت لثه و دیابت

مطالعات اخیر ارتباط بین عفونت لثه ، کمبود سطح ویتامین D و دیابت را نشان میدهد. این مقاله اولین مطالعه درباره تاثیر التهاب لثه و کمبود ویتامین D بر دیابت می باشد.

همان طور که عموم مردم میدانند دیابت یک مشکل پیش رونده در آمریکا و سراسر جهان است. در سال 2015 ، تخمین زده شده که تقریبا از هر 10 نفر 1 نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند. هر ساله 1.5 میلیون بیمار دیابتی جدید در آمریکا شناسایی می شود.
. در حالی که ریسک فاکتور های شناخته شده ایی برای دیابت مثل چاقی و فشار خون بالا وجود دارد ، اما همچنان فاکتورهای جدیدی وجود دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرند.دیابت یک بیماری پیچیده است و چندیدن سیستم بدن را درگیر میکند . کشف شدن تمام ریسک فاکتورهای بیماری دیابت می تواند از ابتلا به این بیماری در بعضی از افراد جلوگیری کند و همچنین می تواند به مدیریت برخی از نشانه های این بیماری به طور موثر کمک کند. اخیرا تیم پژوهشی دانشگاه تورنتو در کانادا تحقیقاتی در زمینه ی تاثیرات بالقوه کمبود ویتامین D ، التهابات عفونت لثه انجام دادند.

دیابت و التهاب لثه

در این تحقیق بیماران لثه مورد بررسی قرار گرفتند زیرا مطالعات اخیر نشان داد که دیابت ریسک التهاب لثه را افزایش خواهد داد و باعث رشد باکتریایی در لثه خواهد شد که می تواند به بافت نرم و استخوان آسیب وارد کند. همچنین این تحقیق نشان داد که این ارتباط میتواند دو سویه باشد به این معنا که بیماری التهاب لثه نیز می تواند باعث پیشرفت دیابت نوع 2 که چالشی تر خواهد بود ، شود.
نمونه مورد بررسی شامل اطلاعاتی از 1/631 بیمار دیابتی نوع 2 و 1/631 فرد بدون بیماری دیابت است.
تمام افراد شرکت کننده در این تحقیق بالای 30 سال هستند و هر فردی از لحاظ بیماری دندان مورد بررسی قرار گرفت و همچنین سطح ویتامین D و میزان گلوکز و انسولین خون این افراد مورد آزمایش قرار گرفت.

این تحقیق نتایج جالبی را در بر داشت که در مجله BMJ open diabetes research & care انتشار یافت .

نتایج :

  1. تاثیر مستقیم ویتامین D-3 و D با بیماری التهاب لثه که مرتبط با دیابت می باشد.
  2. به طور مجزا التهاب لثه و کمبود ویتامین D ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. محقق همچنین نشان میدهد وقتی این دو فاکتور با هم همراه شوند ریسک ابتلا به این بیماری به مراتب بیشتر خواهد شد.

این مطالعات از این این جهت حائز اهمیت است که تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال در آمریکا دارای بیماری لثه و و بیشتر از 40 درصد کمبود ویتامین D دارند و نتایج این تحقیقات بسیار با اهمیت است.

مطالعات بیشتری نیاز است تا این نتایج به اثبات برسند و این مطالعات اولین تحقیق برای نشان دادن تاثیر التهاب لثه و کمبود ویتامین D بر دیابت است و در صورت تکرار همین تحقیق و نتایج می توان راه جدیدی برای نزدیک شدن به راه درمان دیابت در بعضی موارد یافت. برای مثال، بزرگسالانی که دیابت نوع 2 و التهاب لثه دارند مصرف بیشتر ویتامین D می تواند یک راه هل موثر باشد

این متن ترجمه مقاله What's the link between vitamin D, gum health, and diabetes می باشد.

منبع: https://www.medicalnewstoday.com

دندان،لثه،
local_grocery_store