لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

آیا آبریزش بینی هنگام دندان در آوردن در کودکان نرمال است ؟

1397/09/07

برخی از مردم اعتقاد دارند که دندان درآوردن در کودکان می تواند باعث نشانه هایی مانند آبریزش بینی،طب،درد، کج خلقی و مشکلات خواب شود. هرچند مطالعات علمی در این رابطه به طور کامل این نشانه ها را اثبات نکرده است.

آیا آبریزش بینی هنگام دندان در آوردن در کودکان نرمال است ؟

تحقیقات در باره ارتباط این نشانه ها و دندان در آوردن نتایج مختلفی را در بر داشته است. در حالی که بسیاری از متخصصین معتقدند که دندان در آوردن باعث به وجود آمدن آبریزش بینی نخواهد شد و علت آبریزش بینی می تواند استرس و حساسیت و سایر بیماری ها در کودکان باشد.
در این مقاله به بررسی ارتباط بین دندان درآوردن و چندین نشانه ی آن میپردازیم همچنین به توصیف نشانه های دندان درآوردن و علل متداول آبریزش بینی در کودکان خواهیم پرداخت.

آیا دندان درآوردن باعث ایجاد آبریزش بینی خواهد شد؟

یک کودک اولین دندان را در شش ماهگی درمی آورد و در 3 سالگی تقریبا 20 دندان شیری در خواهد داشت . هر دندان به طور متوسط در طی 8 روز در می آید و به تقریبا 4 روز طول میکشد تا دندان در لثه رشد کند و رشد دندان طی 3 روز بعد کامل خواهد شد و این فرایند اصطلاحا فوران دندان نامیده شده است.
بسیاری از والدین و پرستاران کودک در این دوران به مشکل آبریزش بینی و تب اشاره می کنند و معتقدند که این مشکل قبل از دندان درآوردن اتفاق می افتد. اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که این علائم کاملا مرتبط به دندان در آوردن نیست .
کودکان در سن دندان درآوردن تعامل بیشتری با دنیای اطراف پیدا می کنند و در نتیجه بیشتر در معرض بیماری های کودکان قرار میگیرند همچنین در زمان دندان درآوردن بچه ها بیشتر تمایل به جویدن اشیای مختلف دارند و این موضوع باعث میشود که میکروب های زیادی وارد بدن آنها شود.

علائم متداول دندان در آوردن از دیدگاه علمی:

  1. افزایش بزاق دهان
  2. جوش صورت به علت ریختن بزاق دهان در اطراف دهان که باعث ایجاد حساسیت پوست و جوش زدن میشود.
  3. کج خلقی و گریه
  4. درد خفیف لثه که به علت شکاف های به وجود آمده در هنگام دندان در آوردن .
  1. ریه بیش از حد
  2. تب شدید
  3. کاهش اشتها نسبت به مایعات
  4. اختلال در خواب
  5. اسهال یا کاهش مدفوع
  6. تهوع
  7. سرفه

علل عمده ی آبریزش بینی در کودکان:

بینی به طور معمول ترشحاتی دارد و این ترشحات باعث میشود تا بینی مرطوب شود و از ورود میکروب به داخل دستگاه تنفس جلوگیری میکند . گاهی این ترشحات می تواند ته حلق کودک جمع شود و کودک این ترشحات را ببلعد. اما حرکت این ترشحات به سمت بیرون و آبریزش بینی به بهبود کودک کمک میکند زیرا این میکروب ها زودتر دفع شده و کودک بهبود خواهد یافت.

برخی از علل آبریزش بینی در کودکان:
  1. هوای سرد: یکی از واکنش های بدن به هوای سرد آبریزش بینی است.
  2. گریه: اشک می تواند از حفره بینی عبور کند و باعث آبریزش بینی شود.
  3. سوزش: آبریزش بینی می تواند بر اثر آلرژی و یا سوزش مخاط باشد و به دلایل مختلف از جمله آلودگی هوا و دود سیگار ایجاد میشود.
  4. سرما خوردگی و آنفولانزا: ویروس سرما خوردگی قسمت مخاط بینی را عفونی می کند و همین امر باعث حساس شدن مخاط و آبریزش بینی می شود.
  5. موانع: جسم خارجی می تواند به داخل بینی برود و باعث مسدود شدن بینی و آبریزش بینی گردد.
  6. غفونت سینوس: سینوس یک حفره در صورت است که به بینی متصل است. در طی بیماری و عفونت سینوس ها کودک ممکن است آبریزش بینی را تجربه کند البته سینوس کودکان به طور کامل رشد نکرده و این گونه عفونت ها در میان کودکان متداول نیست.
  7. عفونت Adenois : آدنویز یک بافت در پشت بینی است و عفونت در این تاحیه در کودکان منجر به آبریزش بینی می شود.
چه زمانی به پزشک مراجعه شود:

کودکانی که دچار آبریزش بینی به همراه تب بالا هستند و بیماری آنها معمولا با عفونت گوش همراه هست. در صورتی که آبریزش بینی بهبود نیابد باید علت یابی شود زیرا ممکن است به علت یک بیماری جدی به وجود آمده باشد. اگر یک کودک بیش از 10 روز آبریزش بینی داشته باشد حتما باید تحت مراقبت پزشک و درمان دارویی قرار گیرد.

منبع: https://www.medicalnewstoday.com
آبریزش بینی،کودکان
local_grocery_store