لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

علت به وجود آمدن برآمدگی در دهان چیست؟

1397/09/10

به وجود آمدن برآمدگی در سقف دهان ممکن است آزار دهنده باشد به ویژه زمانی که به سرعت رفع نشود. بیشتر برآمدگی های به وجود آمده در سطح بدن به سرعت درمان میشوند اما برخی از این برآمدگی ها نشان دهنده ی یک شرایط جدی و اساسی است.

علت به وجود آمدن برآمدگی در دهان چیست؟

در این مقاله علل به وجود آمدن برآمدگی در دهان و همچنین نشانه های این عارضه و زمان مراجعه به پزشک را بررسی می کنیم:.

  1. آفت دهانی: این ضایعات دایره شکل هستند و به صورت یک زخم در دهان هستند که ممکن است زرد، سفید یا صورتی باشند و بسیار حساس خواهند بود. این گونه آفت ها بیشتر روی گونه متداول است اما آنها می توانند در مناطق غیر معمول نیز ظهور پیدا کنند مانند سقف دهان. شکل گیری این گونه آفت ها علل مختلفی دارد که شامل گاز گرفتگی دهان در هنگام جویدن غذا یا خراشیده شدن سقف دهان می باشد. اینگونه زخم ها معمولا طی 2 هفته کاملا التیام میابد . این ضایعات واگیر دار نیستند ولی دردناک هستند و غذا خوردن را دچار مشکل میکند. برخی دارو ها مانند OTC یا کرم های داخل دهان می تواند این ضایعات را بی حس کند.
  2. سوختگی: خوردن نوشیدنی های گرم مانند قهوه یا چای یا غذای داغ می تواند باعث ایجاد سوختگی داخل دهان شود که این سوختگی شامل سوختگی سقف دهان میشود. زمانی که این سوختگی شدید باشد ، برآمدگی یا تاول زدن در دهان ایجاد خواهد شد. سوختگی خفیف معمولا بدون هیچ درمانی و فقط با مراقبت کردن التیام میابد.
  3. آسیب یا زخم: داخل دهان بسیار حساس است و آسیب به مخاط دهان میتواند باعث به وجود آمدن برآمدگی در دهان شود. این گونه برآمدگی ها ممکن است به علت زخم ، بریدگی، آسیب به علت استفاده بیش از حد از شکل های مختلف تنباکو ، جراحت در دندان پزشکی و یا زخم به دلیل استفاده از دندان مصنوعی باشد. این آسیب منجر به زخم بافت دهان شود که ممکن است زخم ها شکل موج دار داشته باشند. این زخم ها معمولا درد ناک و حساس می باشند اما معمولا خودشان بهبود می یابند.
  4. زخم های سرد: زخم های سرد هنگامی ایجاد می شوند که یک فرد ویروس شایع و ساده تبخال دارد. این ویروس ها تاول روی لب یا داخل دهان ایجاد میکند. آنها ممکن است همچنین روی سطح داخلی سقف دهان قرار گیرد. نشانه ها و علائم زخم سرد به شرح زیر است:
    1. احساس سوزش و خارش قبل از اینکه تاول ظاهر شود.
    2. این تاول ها به صورت یک تکه یا خوشه ایی خواهند بود.
    3. رسوخ یا سوراخ کردن تاول که پاره نشده.
    4. تاول زدن که منجر به زخم و پوسته ایجاد کردن قبل از بهبود می شود.
    بر خلاف آفت، زخم سرد بسیار مسری است و بسیار مهم است که از ارتباط نزدیک با فردی که چنین تبخال هایی دارد جلوگیری شود.
  5. MUCOCELES: این ضایعه یک توده مخاطی است که به علت خراش دادن یا تورم غدد بزاقی صورت میگیرد. این ضایعه در غدد ساخته می شود و به تدریج تبدیل به یک توده می گردد که درونش مایع است. MUCOCELE یک بیماری جدی و نگران کننده نیست و بدون درمان بهبود میابد اگر چه که درمان آن دو هفته طول خواهد کشید.
  6. برجستگی سقف دهان ( Torus Palatinus) : یک توده بسیار سخت در سقف دهان که می تواند نشانه ایی از این بیماری باشد و در واقع این توده یک استخوان اضافی است که و باعث به وجود آمدن یک توده خوش خیم می شود. این رشد استخوانی توده شکل می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و رشد این استخوان می تواند تا پایان عمر ادامه داشته باشد. این بیماری نیاز به درمان ندارد مگر اینکه بزرگی توده به حدی باشد که خوردن ، آشامیدن و صحبت کردن فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
  7. کاندیدیاز (candidiasis): کاندیدیاز دهانی یک نوع عفونت است که میتواند منجر به برآمدگی های سفید و قرمز در دهان شود. بیمار برای تشخیص این بیماری حتما باید به پزشک یا دندان پزشک مراجعه کند زیرا این بیماری نشانه هایی شبیه به بیماری های دیگر دارد. پزشک برای درمان این بیماری ممکن است داروی ضد قارچ تجویز کند و پزشک همچنین توصیه هایی در زمینه جلوگیری از ابتلای دوباره به این بیماری خواهد کرد.
  8. بیماری دست ،پا و دهان: ویروس کوکساکی نام ویروسی است که منجر به بیماری پا، دست و دهان (HFMD) می شود. این بیماری به این علت بر دهان تاثیر می گذارد که منجر به تاول زدن و برآمدگی های قرمز و دردناک در دهان می شود و به طور همزمان این نشانه ها می تواند بر روی دست و پا ظاهر شود و نشانه های دیگر این بیماری تب و بدن درد خواهد بود. HFMD در بین کودکان بسیار متداول است اما بزرگسالان نیز می توانند به این بیماری دچار شوند. پزشک ممکن است دهان شویه هایی را برای کمک به تخفیف این نشانه ها تجویز کند.
  9. ESPTEIN PEARLS: والدینی که متوجه بر آمدگی در دهان کودکشان می شوند با یک ضایعه مروارید شکل مواجه می شوند. کیست هایی وجود دارد که به طور متداول در کودکان یافت می شود. این برآمدگی ها سفید یا زرد هستند و چند هفته بعد از تولد از بین میروند و هیچ گونه مشکل حادی به وجود نخواهند آورد.
  10. Hyperdontia: این بیماری بسیار نادر است و باعث ایجاد یک برآمدگی در بالای دهان می باشد که می تواند نشانه ی یک دندان اضافی باشد. افراد با این بیماری دندان های متعدد و اضافی در می آورند . در قسمت فک بالا دندان های اضافی پشت دندان اصلی شروع به رشد می کنند اما ممکن است این دندان ها پشت هم و تا نزدیک سقف دهان رشد کنند. افراد با این بیماری ممکن است درد بسیاری در نواحی که دندان اضافی رشد می کند احساس کنند و این بیماری منجر به درد در ناحیه فک و سر می شود.
  11. برآمدگی پولک شکل Squamobls Papilloma: این ضایعه باعث ایجاد برآمدگی پیش رونده در دهان می شود. رشد این ضایعه ارتباطی به سرطان ندارد و معمولا بدون درد است و ممکن است شکل گل کلم داشته باشد اگر چه این ضایعه شکل منظمی ندارد و به صورت پولکدار میباشد اما در بیشتر موارد بدون هیچ درمانی بهبود می یابد.
  12. سرطان دهان: یک بیماری نادر است و برخی از زخم ها و برآمدگی های دهان ممکن است که سرطانی باشند. ضایعات سرطانی ممکن است سفید، خاکستری یا قرمز روشن باشد. ممکن است این ضایعات نرم یا مخملی شکل باشند. نشانه های سرطان دهان شامل:
    1. برآمدگی و زخمی که بهبود نیابد.
    2. برآمدگی و ضایعاتی که به سرعت بزرگ شوند.
    3. غیر طبیعی و یک تکه از بافت دهان.
    4. ضایعاتی با یک زخم باز که خونریزی می کند.
سلامتی دهان و دندان،آفت دهان،سوختگی،سرطان دهان
local_grocery_store