لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

دلایل بوی بد دهان با مشکلات دندانی و لثه ها

1394/12/17

گاهی اوقات بوی بد دهان بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است اما این بوی دهان هم‌چنین می‌تواند نتیجه دیگر مسائل مربوط به سلامتی دندان و لثه هم باشد. بوی بد دهان (نفس بدبو) اغلب توسط سبک‌های زندگی ناسالم و انواع غذاهایی که می‌خوریم تشدید می‌شود. بهبود سلامت دندانی شما با انجام روزانه کارهای مربوط به بهداشت دهان مثل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان شروع می‌شود.

دلایل بوی بد دهان با مشکلات دندانی و لثه ها

دلایل بوی بد دهان با مشکلات دندانی و لثه ها

گاهی اوقات بوی بد دهان بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است اما این بوی دهان همچنین میتواند نتیجه دیگر مسائل مربوط به سلامتی دندان و لثه هم باشد. بوی بد دهان (نفس بدبو) اغلب توسط سبکهای زندگی ناسالم و انواع غذاهایی که میخوریم تشدید میشود. بهبود سلامت دندانی شما با انجام روزانه کارهای مربوط به بهداشت دهان مثل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان شروع میشود.
اگرچه، ممکن است انجام این کارها برای رفع بوی بد دهان کافی نباشند یعنی مثلا گیر ذرات غذایی یا مواد غذایی به جا مانده در زیر لثه ها به مرور زمان که با مسواک زدن خارج نشده اند بوی بدی به طور مرتب ایجاد می کند که نمی توان به سادگی با دیدن محیط دهان تشخیص داد و به اشتباه تصور می شود که علت این بو برای معده و مشکلات گوارشی است. اگر گهگاه یا همیشه در طول روز بوی بد دهان دارید و نمیدانید چگونه مانع آن شوید این مقاله را دنبال کنید.! آیا میدانید که حتی مسواک زدن روزانه دندان، زبان و نخ دندان کشیدن هم ممکن است آنچه را که موجب اصلی بوی بد دهان میشود را رفع نکند؟
افراد براثر مسواک و نخ دندان نزدن یا زدن غیر صحیح روزانه و به مرور زمان، مقداری از مواد غذایی جویده شده در زیر لثه ها کنار دندان گیر می کند و به زیر لثه می رود و باعث فساد، ایجاد باکتری و بوی بد دهان می شوند که متاسفانه تا زمانی که باعث تورم و قرمزی لثه نشود نمی توانیم با نگاه کردن در آینه یا دیدن دهان توسط دیگران علت این بد بویی را تشخیص دهیم مگر توسط دندانپزشک مرتبط با این موضوع و اکثر افراد به دنبال راه حل دارویی و رفع مشکل هضم غذایی برای رفع بوی متعن نفس به خاطر معده هستند.
وقتی که این بد بویی نفس با جرم یا پلاک دندانی و مواد غذایی به جا مانده در زیر لثه ایجاد شده دیگر کار از مسواک زدن و نخ دندان گذشته و رفع بد بویی دهان موقت است و نمی توانید این موارد را به آسانی حذف کنید، لذا شما مرتب بوی بد دهان دارید و معمولا با مشکلات گوارشی و تولید اسید معده به اشتباه تصور می شود.البته افرادی در مواقع گرسنگی یا سیری با مشکلات ترشح اسید معده و هضم ناقض مواد غذایی و غیره بوی بد نفس و دهان دارند.
در این مرحله یعنی ورم و قرمزی همراه با خونریزی و درد برای بر طرف شدن مشکل به روش های جراحی نیاز می شود که اکنون روش دندانپزشکی لیزری بی خطر و بی درد یک روش برای درمان بوی بد دهان و مشکلات لثه ای است.
در روش های درمانی قدیم، جراح دندانپزشک برای بر طرف شدن این مشکل قسمتی از بافت هایی لثه را با تیغ مخصوص جراحی می کرد تا مواد غذایی به جا مانده و فاسد شده در زیر لثه ها خارج شوند و محل برش جراحی نیز بخیه زده می شد که گاهی اوقات علاوه بر درد شدید باعث ایجاد اسکار و نا فرمی لثه و یا حتی تحلیل لثه می شد.

جراحی نرم لثه با لیزر دندانپزشکی و رفع دائم بوی بد دهان

از آنجایی که در روش درمان دائم بوی بد دهان با لیزر، عروقی خونی بسته می شود و خونریزی حین جراحی و تورم لثه بعد از جراحی با لیزر وجود ندارد، لذا روش لیزر مورد قبول و رضایتمندی بسیاری از افراد مبتلا به بوی بد دهان شده است. در درمان بوی بد دهان با لیزر، با انسداد الیاف عصبی لثه کاهش درد را در 90 در صد افراد موجب می شود.در این روش مراقبت های ویژه ای پس از جراحی نیز حذف می گردد، به طوری که پس از پایان یافتن جلسه درمان، بیمار می تواند بر خلاف روش جراحی متداول به راحتی غذا مصرف کند.برای درمان بوی بد دهان از مشکلات لثه ای و جرم دندان با لیزر دندانپزشکی بدانید.

میان جرمهای باکتریایی، بوی بد دهان و مشکلات دندانی وجود دارد.

بوی بد دهان، پوسیدگی دندان، بیماری پیرادندانی و ورم لثه همگی توسط باکتری بیهوازی که در درون دهان شما زندگی میکنند ایجاد میشوند. منظور از بیهوازی یعنی که در نبود هوا هم به زندگی ادامه میدهند. این نوع باکتریها اغلب از نوع باکتریهای پاتالوژیک هستند. این بو توسط باکتری تولید میشود که ذرات غذایی، همدیگر و بافت در حال مرگ را تغذیه میکند. همچنین بوی بد دهان توسط دیگر مسائل جدیتر سلامت ایجاد میشود. یک مثال از این مسائل جدی سلامتی دیابت است که میتواند موجب اسیدوزی گردد که خود منجر به بوی بد دهان میگردد.پوسیدگی دندان درواقع توسط مدفوع اسیدی از باکتری ایجاد میشود.
کنارههای دندان با غرق شدن در این اسید میپوسد.بیماری ورم لثه التهاب لثه است که توسط بدنتان ایجاد میشود که در تلاش برای جنگ با حمله باکتریهاست. بیماری پیرادندانی به معنای از دست دادن استخوان و بافت اطراف دندان است. این بیماری بر اثر حمله میکروبی باکتریهای بیهوازی اطراف دندان ایجاد میشود.یعنی اینکه اگر برای رفع بوی بد دهان اقدام به موقع و مناسب انجام ندهید ممکن است باعث لقی دندان و از دست دندان شود.
بوی بد و اسیدها به شکل جِرم و پلاکی که در بین دندانها و در امتداد خط لثه و بر روی زبان باقی میمانند تولید میشود. این جِرم توسط باکتریها تولید میشوند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نمیتواند جمعیت باکتریهایی که موجب بوی بد دهان میشوند را تحت کنترل درآورد و هنگامی که این جرم های دندانی و لثه ای بیشتر می شود دیگر با مسواک زدن مشکل حل نمی شود. تمیز کردن دو بار در روز دندان حداقل نیاز برای کاهش جمعیت باکتریایی دهان است. اگرچه تمیز کردن دقیق کاری دشوار است. مسواک نمیتواند بین دندانها را تمیز کرده و اغلب موجب برجستگی و شکافهایی در امتداد خط لثه میگردد. شستشوی دهان مانع چرب چسبندهای که جرم را میسازد را از بین ببرد.
عفونتهای حاصله از پوسیدگی دندان، ورم لثه و بیماری پیرادندانی هم میتوانند موجب بوی بد دهان گردند. سیگار کشیدن، تنفس از طریق دهان، دهانشویههایی که پایه الکلی دارند و برخی داروها هم خشکی دهان را افزایش میدهند. کم شدن آب محیط دهان به دهان اجازه نمیدهد باکتریهای ایجادکننده بو را برطرف نماید.

جلوگیری از بوی بد دهان به طور موقت و دائم

بهترین دفاع در برابر کنترل و پیشگیری دائم از ایجاد بوی بد هان رعایت بهداشت دهانی و دندانی روزمره است. مسواک زدن صحیح و به موقع دندانها و زبان، گیر غذایی، جرم دندانی و لثه و در نهایت بویی را که موجب رشد باکتریهایی میشوند که عامل اصلی بوی بد هان و نفس هستند را رفع میکند.
خرید یک مسواک یا کاردک مخصوص رفع جرم یا بار زبان، شما را قادر میسازد تا بهطور مؤثر باکتریها را از پشت زبان که مسواک دندانی از آن غفلت میکند را بزدایید. پس از مسواک زدن برای زدودن مواد غذایی مخفی که منجر به تشکیل پلاک حاصله از باکتریهای باقیمانده در بین دندانها نیاز خواهید داشت، بین دندانها به طور مناسب نخ دندان بکشید.
همچنین استفاده روزانه از نخ دندان مانع از بروز آنچه بهعنوان بیماری پیرادندانی شناخته میشود دلیل دیگر بوی بد دهان میگردد. مسائل سلامتی مرتبط با دهان و دندان برای رفع نفس بد بو عدم رعایت بهداشت دهان و دندان میتواند منجر به بوی بد دهان دائم، بیماریهای پیرادندانی و بیماریهای لثه گردد. زمانی که به باکتریها اجازه داده میشود تا به شکل پلاک و جرم روی دندان ظاهر شوند این باکتریها در دهان و اطراف لثه شما مواد سمی آزاد میکنند.
اگر این بیماری درمان نشود درنهایت میتواند به لثهها و استخوان آرواره آسیب وارد کند. دیگر مسائل مثل عفونت سینوسها و معدهی آشفته هم میتوانند منجر به بوی بد دهان گردند. بوی بد دهان ناشی از این شرایط نتیجه ترشح پشت بینی از سینوسهایتان و یا آروغ به دلیل ناراحتی معده است و برای مبارزه با آنها میتوانید اقدام به مصرف مواد مغذی یا داروهای ضد آنها تحت نظر پزشک نمایید. اگر مشکلات موقتی که بر بهداشت دندانی شما تأثیر میگذارد دارید،برای رفع بوی بد دهان به طور موقت یا مقطعی کوتاه، قرقره کردن شوینده پراکساید به تازه شدن نفس کمک خواهد کرد. اکسیژن موجود در پراکساید باکتریهایی را که موجب بوی بد دهان میشوند را از بین می برد.
اگر با تشکیل جرم زیاد مشکلدارید استفاده از دهانشویه ضد میکروبی موجب کشتن باکتریهای تولیدکننده بو می شود و از شما در برابر ابتلا به بیماری پیرادندانی محافظت میکند که در مواردی از افراد مصرف این دهانشویه ها باید تحت نظر پزشک باشد زیرا زیاده روی در استفاده ازآنها عوارضی را در پی دارد. راهحل دیگر رفع بوی بد دهان، نوشیدن زیاد آب است. کم آب شدن بدن منجر به خشک شدن دهان و سپس بوی بد دهان میگردد بنابراین روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. نکته آخر شامل رعایت رژیم غذایی هست. شما خواهان آن هستید که از مصرف مواد غذایی چون سیر و پیاز که پوشاندن آنها تقریباً غیرممکن است خودداری نمایید.
دلایل بسیاری برای بوی بد دهان وجود دارند و عدم رعایت بهداشت دلیل اصلی و پیشرو در این مسئله محسوب میشود. آنچه موجب بوی بد دهان میشود بویی است که موجب رشد باکتریها در دهان میگردد که میتواند منجر به بروز بیماریهای پیرادندانی و ورم لثه گردد. خوشبختانه نکات ارائهشده در این مقاله در خصوص نحوه جلوگیری از بوی بد دهان به شما کمک خواهد کرد که سلامتی دهانتان را سالم و تازگی نفستان را حفظ نمایید. درنهایت ممکن است این بو از منابعی غیر از حفره دهانی باشند. برخی شرایط پزشکی موجب بوی بد دهان میشوند. وجود عفونت در ریهها، حفره بینی یا سینوسها هم میتوانند موجب بویی شوند که با بوی بد دهان در ارتباط است.
شیوع بوی بد دهان در افراد دیابتی بیشتر است. درنهایت بهاحتمال خیلی کم اما هنوز ممکن است که بوی بد دهان وابسته به شرایط خاصی باشدکه به بد کار کردن کلیهها و برخی سرطانها مربوط است.

بوی بد دهان ، درمان بوی بد دهان ، دهان و دندان ، هداشت دهان و دندان
local_grocery_store