لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

14 نکته در استفاده از آپکس لوکیتور‌ها

1395/01/30

آپکس لوکیتور‌ها در درمان ریشه، دیگر وسیله لوکس و تجملی به حساب نمی‌آیند. دقت بالای این وسایل، استفاده ازآن‌ها را برای دندانپزشکانی که کار اندو انجام می‌دهند به یک نیاز تبدیل می‌کند. این ابزار‌ها می‌توانند کیفیت درمان شما را تا حد زیادی ارتقا ببخشند و از استرس کار اندو بکاهند.

14 نکته در استفاده از آپکس لوکیتور‌ها

14 نکته در استفاده از آپکس لوکیتور‌ها :

  1. آپکس لوکیتور‌ها در درمان ریشه، دیگر وسیله لوکس و تجملی به حساب نمی‌آیند. دقت بالای این وسایل، استفاده ازآن‌ها را برای دندانپزشکانی که کار اندو انجام می‌دهند به یک نیاز تبدیل می‌کند. این ابزار‌ها می‌توانند کیفیت درمان شما را تا حد زیادی ارتقا ببخشند و از استرس کار اندو بکاهند.
  2. آپس لوکیتور‌ها ممکن است دقت بالاتری از رادیوگرافی برای شما ارائه کنند. ولی به هیچ وجه جایگزین رادیوگرافی نیستند. تعیین طول یکی از کاربرد‌های رادیوگرافی‌های حین کار است، درثانی آپکس لوکیتور و رادیوگرافی مکمل هم هستند و با توجه به خطاهای هردو ابزار در تعیین طول، بهتراست این دو مکمل با هم (برای تعیین طول) استفاده شوند. البته در نظر داشته باشیم اطلاعات به دست آمده از رادیوگرافی محدوده وسیعی داشته و صرفا به تعیین طول کارکرد محدود نمی‌شود.
  3. آپکس لوکیتورهای نسل‌های سه و سه به بعد (تمام برند‌های معروف در بازار) در حضور بزاق، هیپوکلریت و مایعات ادعا می‌شود که دقت خود را حفظ می‌کنند ولی توجه کنید که تمام ادعا‌ها مربوط به «داخل کانال» می‌باشد. تاج دندان تا جای ممکن باید خشک و آری از حضور مایعات باشد اما وجود رطوبت داخل داخل کانال بی‌اشکال است.
  4. رعایت اصول اندو به افزایش دقت آپکس لوکیتور کمک می‌کند: برداشتن همه پوسیدگی، برداشتن تمامی ترمیم قبلی، پیش آماده سازی (preflaring) قبل از تعیین طول و آماده سازی به روش کراون داون باعث می‌شوند که بهتر بتوانید از این وسیله استفاده کنید.
  5. اصل اساسی استفاده از آپکس لوکیتور‌ها ایزولاسیون است. بدون ایزولاسیون تمامی نتایج به دست آمده از از این دستگاه‌ها احتمالا با خطا همراه خواهد بود. هیچ محلول شست و شو یا لوبریکنتی احتمالا نمی‌تواند، عدم وجود خطا را تضمین کند.
  6. از تماس اتصالات دستگاه با بیمار و خود دستگاه مطمئن شوید. اتصالات دستگاه بعد ازمدت‌ها استفاده ممکن است دچار استهلاک شوند یا اینکه به دلیل استفاده از ضد عفونی کننده‌هایی مانند دکونکس جرم بسته و دقت کمتری از خود نشان دهند.
  7. شارژ دستگاه را در حالت پر استفاده کنید. دستگاه با شارژ کم ممکن است دچار خطا شود. اگر دستگاه‌تان باطری خور است، از باطری‌های با کیفیت استفاده کنید.
  8. گیره لبی اگر در سمت مخالف محل درمان استفاده شود بهتر و مطمئن‌تر است. در سمت درمان گیره هم فضا اشغال کرده و راه دستتان را سد می‌کند و هم امکان اتصالی و ایجاد خطا وجود دارد.
  9. آپکس لوکیتورهای نسل جدید گفته شده است که تداخلی با پیس می‌کرهای قلبی ندارند بنابراین به طور عملی هیچ منع استفاده‌ای برای آپکس لوکیتور‌ها وجود ندارد. ولی شرط احتیاط آن است که تا زمانی که از فقدان تداخل با پیس می‌کر‌ها مطمئن نشده‌اید، در افراد استفاده کننده از این وسایل، از آپکس لوکیتور‌ها استفاده نکنید. خواندن راهنمای شرکت سازنده دستگاه هم در این مورد کمک کننده می‌باشد.
  10. کار کردن با دستگاه و تفسیر خطاهای آپکس لوکیتور‌ها بیشتر «قلقی» است و با کارکردن با آین دستگاه‌ها برحسب نوع درمان و نوع دستگاه متوجه آن‌ها خواهید شد. تجربه در استفاده از این دستگاه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. برای مثال به طور تجربی در بیشتر آپکس لوکیتور‌ها در ریشه‌ها با طول‌های خیلی بلند، دندان‌های با آپکس باز و دندان‌های دچار تحلیل ریشه، تفسیر اطلاعات به دست آمده از ادستگاه در تعیین محل آپکس نیار به دقت و تجربه کلینیکی بالایی دارد و محدودهٔ خطای وسیعی را ممکن است شامل شود.
  11. نوع دندان‌ها، شرایط پالپی دندانی (وایتال یا نکروز) در بیشتر مطالعات نشان داده شده است که تاثیر کلینیکال بر عملکرد آپکس لوکیتر‌ها ندارند. ولی پیش آماده سازی و استفاده از فایل‌های سایز بالا‌تر، حس اعتماد بیشتری در حین اتکا به نتایج آپکس لوکیتور‌ها ایجاد می‌کند.
  12. از آپکس لوکیتور‌ها می‌توان برای تشخیص پرفوراسیون‌های دندان در نواحی مختلف استفاده کرد. در کاربرد آپکس لوکیتور‌ها برای این مورد، ایزولاسیون بسیار حیاتی و الزامی است.
  13. به طور تجربی برخی آپکس لوکیتور‌ها در برخی دندان‌ها ممکن است دقت کافی نداشته باشند. در دندان‌های با طول ریشه‌های بلند، تحلیل آپکس ریشه و حضور ترمیم‌های فلزی یا روکش به نتایج آپکس لوکیتور‌ها اعتماد نکنید. در دندان‌های کلسیفیه، در حالت دبری پک و فقدان Patency ممکن است، تخمین شما از طول کارکرد به دست آمده با دستگاه آپکس لوکیتور ممکن است دچار خطا شود.
  14. پیشرفت نسل‌های موجود آپکس لوکیتور‌ها الزاما به این معنی نیست که آن آپکس لوکیتور دقیق‌تر و بهتر باشد. یعنی اینکه نسل سوم الزاما از نسل چهارم از نظر دقت عقب‌تر نیست. بررسی نتیجه مطالعات و استفاده از تجربه همکاران در خرید دستگاه به شما کمک خواهد کرد. به تبلیغات دهان پرکن شرکت‌ها، ظاهر دستگاه‌ها و توضیحات فروشنده‌ها کمترین اهمیت را قایل شوید.
اپکس لوکیتور ، آموزشی ، دندانپزشکی ، اندودنتیک
local_grocery_store