لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

سوالاتی که دندان‌پزشکان از شما می پرسند

1395/02/23

زمان مراجعه به دندان‌پزشک، برای تشخیص و انتخاب درمان، دندان‌پزشک ممکن است سوالاتی از شما بپرسد. پاسخ دقیق به این سؤالات می‌تواند تأثیر بسیار مهمی در انتخاب بهترین درمان و حتی حفظ سلامتی جسمی شما داشته باشد. در این مطلب به توضیح تعدادی از سوالاتی که دندان‌پزشکان از مراجعین می‌پرسند می‌پردازیم.

سوالاتی که دندان‌پزشکان از شما می پرسند

زمان مراجعه به دندان‌پزشک، برای تشخیص و انتخاب درمان، دندان‌پزشک ممکن است سوالاتی از شما بپرسد. پاسخ دقیق به این سؤالات می‌تواند تأثیر بسیار مهمی در انتخاب بهترین درمان و حتی حفظ سلامتی جسمی شما داشته باشد. در این مطلب به توضیح تعدادی از سوالاتی که دندان‌پزشکان از مراجعین می‌پرسند می‌پردازیم.

سؤال در مورد وضع سلامت عمومی یا ابتلا به بیماری‌ها

سلامت کلی بدن شما بر انتخاب و نحوه اجرای درمان‌های دندانپزشکی ممکن است که تأثیر بگذارد. برخی از مشکلات پزشکی شما ممکن است تمهیدات خاصی را در مطب دندانپزشکی نیاز داشته باشد. ممکن است نیاز به مصرف دارویی خاص قبل از مراجعه داشته باشید یا دندان‌پزشک بر حسب وضعیت سلامتی شما نوع درمان دندانپزشکی را تغییر دهد. مطالبی را که در مورد سلامتی خود باید به دندانپزشکتان بگویید را از اینجا بخوانید.

سؤال در مورد مصرف دارو‌ها

داروهایی که مصرف می‌کنید را به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. داروهایی که مصرف می‌کنید ممکن است در درمان‌های دندانپزشکی مشکلاتی ایجاد کنند. شاید مصرف روزانه آسپرین از نظر شما خیلی مهم نباشد، ولی وقتی که یک جراحی در دهان شما صورت بگیرد، کنترل خونریزی را دشوار می‌کند. حتی برخی داروهای گیاهی هم می‌توانند مشکلات انعقادی برای شما در کارهای دندانپزشکی ایجاد کنند.

سؤال در مورد سابقه درمان‌های دندانپزشکی

سابقه انجام درمان‌های دندانپزشکی، تعداد مراجعات دوره‌ای و درمان‌هایی که قبلاً برای شما انجام شده است در تشخیص و درمان مشکلات بعدی دهانی شما ممکن است مفید باشند. به علاوه شالوده نگرش و نگاه شما نسبت به درمان‌های دندانپزشکی را در خلال این صحبت‌ها می‌توان فهمید. ترس‌ها، نگرانی‌ها، خاطرات قبلی، تصورات درست یا نادرست شما از دندانپزشکی و احساستان نسبت به درمان می‌تواند به دندان‌پزشکتان کمک کند که درمان بهتری برای شما ارائه کند.

سؤال در مورد شدت، کیفیت و نحوه شروع درد

در مورد درد خود اطلاعات دقیق به دندان‌پزشک بدهید. نحوه شروع درد (خود به خودی شروع می‌شود، با خوردن مواد سرد شروع می‌شود یا با گرما تحریک می‌شود، با فشار غذا درد را احساس می‌کنید) توضیح دهید. شدت درد و نحوه خاتمه درد هم برای دندان‌پزشک مهم است. درد‌ها را با عبارت‌های مانند ذق ذق کردن، دل زدن، تیر کشیدن و … می‌توانید توصیف کنید. گاهی لازم است شدن درد را با یک عدد به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. مثلاً اگر شدید‌ترین دردی که تجربه کرده‌اید نمره ده بدهید، به درد دندانتان عددی بین صفر تا ده اختصاص دهید.

سؤال در مورد انتظارات شما از درمان‌

انتظارات و تصورات شما از درمانی که انجام می‌شود برای دندان‌پزشک مهم است. مثلاً ممکن است شما درمانی را ترجیح بدهید که ولو برای مدت چندسال دندان خودتان را حفظ کنید. یا برعکس درمانی را دوست داشته باشید که مانند ایمپلنت دندان خود شما نباشد ولی برای مدت طولانی تری احتمالاً سرویس بدهد. در درمان‌های زیبایی انتظارات شما از درمان از اهمیت خیلی بالاتری برخوردار است. ممکن است تصورات شما از نتیجه درمان با آنچه که دندانپزشک برای شما در نظر گرفته است یکسان نباشد. شما ممکن است که از ترمیم‌های دندان‌های خود رنگ‌های روشن‌تر درخواست کنید ولی دندان‌پزشک صرفاً بخواهد رنگ طبیعی دندان شما را برگرداند.

سؤال در مورد مدت حضور زخم‌های دهانی

حضور زخم‌های دهانی به مدت طولانی در داخل دهان علامت خوبی نیست. از طرف دیگر بسیاری از زخم‌های داخل دهان خود به خود و بدون مداخله درمانی برطرف می‌شوند و نیاز نیست که بیشتر موارد حتی درمان شوند؛ بنابراین در صورت وجود زخم در داخل دهان شما دندان‌پزشک در مورد مدت حضور آن داخل دهانتان سؤال خواهد کرد. دهان شما می‌تواند آینه نمایان کننده سلامت عمومی شما باشد و بسیاری از بیماری‌ها در دهان علایم خود را نشان دهند. در مورد سرطان‌های دهانی به این مطلب مراجعه کنید.

سؤال در مورد باردار بودن از خانم‌ها

بارداری خانم‌ها از چند جنبه برای دندان‌پزشک اهمیت دارد. یکی از جنبه‌ها در اخذ رادیوگرافی‌های اشعه ایکس دارد که برای جنین در حال تکامل مضر است و تحت شرایط خاص انجام می‌شود. جنبه دیگر به درمان‌های دندانپزشکی و داروهای تجویزی توسط دندان‌پزشک برمی‌گردد؛ بنابراین اگر خانم هستید و در سن باروری قرار دارید در مورد بارداری خود به خصوص در هفته‌های اول به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی که تصمیم به بارداری داشته‌اید و یا دوره عادت ماهیانه‌تان به تأخیر افتاده است به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. تا زمان مشخص شدن وضعیت بارداری ممکن است برخی درمان‌ها به تأخیر بیفتد. همچنین در دوران عادت ماهیانه ممکن است واکنش‌های التهابی و توأم با درد بیشتری در درمان‌هایی مانند کشیدن دندان، جراحی یا عصب‌کشی داشته باشید. مطلب بارداری ودندانپزشکی را اینجا بخوانید.

سؤال در مورد نحوه رعایت بهداشت دهان و رژیم غذایی

برای بسیاری از دندان‌پزشکان مهم است که علاوه بر درمان مشکلات دهانی – دندانی فعلی شما، از مشکلات آینده شما پیشگیری کنند. سؤال در مورد نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان‌های شما در همین راستا صورت می‌گیرد. با دانستن ترتیب و نحوه مسواک زدن، استفاده از نخ دندان دندان‌پزشک می‌تواند اشکالات احتمالی را گوشزد کرده و روش‌های صحیح را آموزش بدهد. در مورد رژیم غذایی که کمتر باعث پوسیدگی شود و مشاوره در مورد ترک دخانیات می‌توانید با دندان‌پزشکتان مشورت کنید.

منبع خبر
دندانپزشک ، بیماری دهان و دندان ، سلامت دندان ، درمان بیماری دهان و دندان ، ترمیم‌ دندان‌
local_grocery_store