لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

دلایل اصلی ریزش مو در مردان و زنان

1395/06/23

مردها معمولا به خاطر الگوی طاسی مردانه بیشتر از خانم‌ها در معرض ریزش مو قرار دارند. اما نازک شدن و ریزش مو در خانم‌ها نیز رواج بسیاری دارد. دلایل این امر بسیار متعدد است. برخی از این دلایل موقتی و برخی نیز دائمی‌اند. به عنوان مثال کمبود ویتامین یا مشکل در سلامتی می‌تواند باعث ریزش مو شود. در بیشتر موارد، روش‌هایی برای درمان ریزش مو در مردان و زنان وجود دارد. این درمان به دلایل ریزش مو بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم چند دلیلی که ممکن است باعث ایجاد ریزش مو شود را بیان کنیم.

دلایل اصلی ریزش مو در مردان و زنان

چرا موهای خود را از دست می‌دهیم؟

مردها معمولا به خاطر الگوی طاسی مردانه بیشتر از خانم‌ها در معرض ریزش مو قرار دارند. اما نازک شدن و ریزش مو در خانم‌ها نیز رواج بسیاری دارد. دلایل این امر بسیار متعدد است. برخی از این دلایل موقتی و برخی نیز دائمی‌اند. به عنوان مثال کمبود ویتامین یا مشکل در سلامتی می‌تواند باعث ریزش مو شود. در بیشتر موارد، روش‌هایی برای درمان ریزش مو در مردان و زنان وجود دارد. این درمان به دلایل ریزش مو بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم چند دلیلی که ممکن است باعث ایجاد ریزش مو شود را بیان کنیم.

استرس و فشار فیزیکی

هر نوع ترومای فیزیکی (همچون جراحی، تصادف یا بیماری شدید همچون آنفلونزا) می‌تواند باعث ریزش موی موقت شود. این شرایط می‌تواند باعث آغاز نوعی ریزش مو به نام تلوژن افلوویوم شود. همانطور که می‌دانید موها دارای چرخه زندگی برنامه ریزی شده‌ای هستند. این چرخه شامل فاز رشد، فاز استراحت و فاز کم شدن یا همان ریزش موست. زمانی که در یک شرایط استرس‌زا هستید، چرخه موی شما ممکن است به سرعت وارد مرحله ریزش شود. ریزش مو معمولا سه الی شش ماه بعد از تروما خود را نشان می‌دهد. خبر خوب این است که ریزش موی شما بعد از ریکاوری بدن می‌تواند متوقف شود و موها به حالت اولیه برگردد.

بارداری

بارداری نیز نمونه‌ای از استرس و فشار فیزیکی است که می‌تواند باعث ریزش مو شود. ریزش موی مرتبط با بارداری بعد از زایمان بیشتر خواهد بود. به دنیا آوردن فرزند یک شرایط سخت و استرس‌زاست. اگر بعد از زایمان متوجه ریزش موی شدید نگران نباشید. معمولا بعد از چند ماه، ریزش مو متوقف شده و رشد آن آغاز می‌گردد.

مصرف زیاد ویتامین A

مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا داروهای حاوی ویتامین A می‌تواند باعث ریزش مو شود. نیاز روزانه بدن به ویتامین A تقریبا ۵۰۰۰ واحد در روز است. اما بیشتر مکمل‌ها دارای ۲۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ واحد ویتامین A هستند. اگر مصرف ویتامین A به حالت طبیعی و نرمال برسد و مصرف بیش از حد آن متوقف شود، رشد مو نیز به روند طبیعی خود برمی‌گردد.

کمبود پروتئین

اگر از طریق رژیم غذایی خود پروتئین کافی دریافت نکنید، بدن شما پروتئین را از طریق ریزش مو به دست می‌آورد. این موضوع هر دو یا سه ماه یکبار اتفاق می‌افتد. منابع عالی برای دریافت پروتئین وجود دارد. شما می‌توانید از ماهی ، گوشت و تخم مرغ استفاده کنید. اگر گوشت یا محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنید، می‌توانید از منابع گیاهی بهره مند شوید.

الگوی طاسی مردانه

تقریبا از هر سه مرد دو نفر، بعد از ۶۰ سالگی ریزش موی شدیدی را تجربه می‌کنند. بیشتر این ریزش‌ها به خاطر الگوی طاسی مردانه است. این نوع ریزش مو به خاطر ترکیبی از ژن‌ها و هورمون‌های مردانه رخ می دهد و باعث می‌شود خط موی M شکل در فرد ایجاد شود. کرم‌های موضعی همچون مینوکسیدیل و داروهای خوراکی همچون فیناستراید می‌تواند ریزش مو را متوقف کند و در برخی از موارد باعث رشد آن شود. استفاده از کاشت مو و جراحی نیز گزینه دیگری است.

وراثت

ریزش موی الگوی زنانه که با نام‌های آلوپسی آندروژنیک یا آندروژنتیک شناخته شده است و اساسا نوعی ریزش موی زنانه است. اگر در خانواده شما افرادی هستند که در یک سن خاص موهای خود را از دست داده‌اند، شما نیز در معرض این ریزش مو هستید. در خانم‌ها نازک شدن مو بسیار قابل توجه است. همانند آقایان، خانم ها نیز می‌توانند از مینوکسیدیل برای رشد موهای خود استفاده کنند.روگین نیز یک داروی تایید شده برای این نوع ریزش موست.

هورمون‌های زنانه

تغییراتی که در هورمون‌های زنانه رخ می‌دهد ممکن است باعث ایجاد ریزش مو در خانم‌ها شود. به عنوان مثال در طول دوران بارداری یا قطع مصرف داروهای ضد بارداری، این تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. این شرایط زمانی بدتر می‌شود که در خانواده خود ، سابقه ریزش مو را داشته باشید. تغییراتی که در سطح هورمون‌ها در دوران یائسگی رخ می‌دهد نیز می‌تواند نتایج مشابهی به همراه داشته باشد. در این دوران، گیرنده‌های آندروژن در پوست سر شروع به فعال شدن می‌کند. در این شرایط فولیکول‌های مو کوچک تر شده و مو شروع به ریزش می‌کند. اگر در مورد مصرف داروهای ضد بارداری شک دارید می‌توانید با یک پزشک متخصص در مورد سایر روش‌های ضدبارداری صحبت کنید. توقف قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند در برخی از موارد باعث ریزش مو شود اما این ریزش موقتی است. همچنین از رژیم‌های زیبایی که باعث آسیب به مو می‌شود نیز نباید استفاده کنید.

استرس‌ها و فشارهای عاطفی

این نوع استرس کمتر از استرس فیزیکی باعث ریزش مو می‌شود اما امکان وقوع آن وجود دارد. به عنوان مثال به هنگام طلاق، بعد از مرگ یک عزیز یا مراقبت از والدین پیر امکان ایجاد استرس و فشار عاطفی وجود دارد. در بیشتر موارد فشارهای عاطفی به طور واقعی در ریزش مو دخالتی ندارند اما مشکلات موجود را بدتر می‌کنند. سعی کنید با استرس و اضطراب خود مقابله کنید. ورزش‌های مختلف را امتحان کنید، سعی کنید از گفتاردرمانی استفاده نمایید یا از حمایت و پشتیبانی سایر دوستان و اعضای خانواده بهره مند شوید. در نهایت این شرایط نیز فروکش خواهد کرد. پس زیاد نگران نباشید.

کم خونی

قریبا یک نفر از ۱۰ زنی که بین سن ۲۱ تا ۴۹ سالگی قرار دارد از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می‌برد. این کم خونی شایع ترین نوع کم خونی در میان خانم‌هاست. کم خونی می‌تواند دلیل اصلی ریزش مو در بیشتر خانم‌ها باشد. برای تشخیص این شرایط، پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند. استفاده از مکمل‌های حاوی آهن ممکن است شرایط را بهتر کند. علاوه بر ریزش مو سایر نشانه‌های کم خونی شامل خستگی، سردرد، سرگیجه، صورت رنگ پریده ، دست و پای سرد است.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک واژه پزشکی است که برای بیان کم کار بودن غده تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غده کوچک در گردن واقع شده است و هورمون‌هایی تولید می‌کند که برای متابولیسم بدن و نیز رشد و توسعه آن ضروری است. زمانی که این غده هورمون‌های کافی تولید نکند، ممکن است ریزش مو اتفاق بیفتد. پزشک می‌تواند با انجام آزمایش‌هایی دلیل ایجاد این امر را تشخیص دهد. داروهای مرتبط با تیروئید می‌تواند مشکل را حل کند. زمانی که سطح هورمون‌های غده تیروئید به حالت اولیه برگردد، ریزش مو نیز متوقف خواهد شد.

منبع خبر
ریزش مو ، برطرف کردن ریزش مو ، درمان ریزش مو ، مشکلات پوست سر
local_grocery_store