لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

چگونه لثه و دندان‌های محکمتری داشته باشیم؟

1395/11/02

دهان ما برایمان استفاده زیادی دارد. غذا می‌خوریم، با آن صحبت می‌کنیم، و یا به وسیله آن به‌صورت 24 ساعته تنفس می‌کنیم. عدم توجه به بهداشت دهان ممکن است به پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه، حفره‌های داخل دندان، و حتی سرطان دهان منجر شود. در مورد دندان تا به حال صحبت زیادی انجام شده، اما بااینکه داشتن دندان محکم بدون لثه سالم کاملاً بی معنی است، لثه‌ها اغلب فراموش می‌شوند. برخی از بهترین توصیه‌ها برای حفظ سلامت لثه و دندان‌ها را در مهدکودک و دبستان یاد گرفته‌ایم: حداقل دو بار در روز دندانهایتان را مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهان شویه استفاده کنید. اما شما به عنوان یک فرد بزرگسال برای کسب نتایج بهتر باید سطح بالاتری از این اصول بهداشتی پایه را رعایت کنید.

چگونه لثه و دندان‌های محکمتری داشته باشیم؟

چگونه دندان های سالم و محکم داشته باشیم؟

  1. دو بار در روز به‌طور صحیح مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. همه مسواک می‌زنند اما بسیاری از مردم آن را به درستی انجام نمی‌دهند یا از نخ استفاده نمی‌کنند. مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه طول بکشد. خمیر دندان حاوی عامل سفید کننده دندانهایتان را محکمتر نمی‌کند. در حقیقت عامل سفید کننده به آهستگی مینای دندان شما را از بین می‌برد و آنها را ضعیف‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید مسواک برقی بخرید که با تایمر کار کرده و چرخش بیشتری در دقیقه نسبت به مسواک زدن دستی دارد. مسواک و نخ دندان باید با هم استفاده شوند. نخ دندان کشیدن تنها خارج کردن ذرات باقی مانده غذا از بین دندان‌ها نیست بلکه به لثه‌هایتان نیز باید توجه کنید. حفره‌ها و پوسیدگی دندان فقط از ناشی از شیرینی‌ها نیست، بلکه غذای مانده در دندان‌ها نیز همین کار را می‌کند، به ویژه نان و غلات که به ترکیبات شکر تبدیل شده و باکتریهای عامل پوسیدگی دندان را به خود جذب می‌کنید.

    نخ دندان
  2. از دهانشویه استفاده کنید. دهان انسان پر از میکروب و باکتری است که باکتری‌هایی که موجب بوی بد نفس، پلاک و التهاب لثه (ژنژیویت ) می‌شوند ازجمله آن‌ها هستند. علاوه بر مسواک و نخ دندان، باید مواد شوینده ضدعفونی کننده استفاده کنید که به مقابله با تجمع رسوب و پلاک کمک می‌کنید. رسوب و پلاک نیز مینای دندان شما را از بین می‌برند و دندان را تضعیف می‌کنید. رسوب و پلاک همچنین می‌توانید در خط لثه جمع شده و موجب ژنژیویت شوند (ژنژیویت بیماری خفیف لثه است که موجب خونریزی لثه‌ها می‌شود). اگر لثه‌های شما پس از مسواک یا نخ دندان خونریزی می‌کند باید بهداشت دهانتان را فوراً بهتر کنید. اگر خونریزی بدتر شده یا بیش از چند روز طول کشید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

    دهانشویه
  3. مرتباً مسواک خود را تعویض کنید. مسواک‌ها باکتری‌ها را در خود نگه می‌دارند و پس از چند ماه بی استفاده می‌شوند، وقتی موهای مسواک خم‌شده و فرسوده می‌شوند یک مسواک جدید بخرید یا اگر مسواک برقی مصرف می‌کنید سر مسواک را عوض کنید.

    مسواک
  4. رژیم غذایی سالم داشته باشید. چیزی که می‌خوریم بدن ما را تشکیل می‌دهد، بنابراین غذاهای مناسبی را انتخاب کنید که به دندان‌ها آسیب وارد نمی‌کنند. طبیعی است که بخواهید هر از چند گاهی از غذاهای پرخطر استفاده کنید، اما یک رژیم همیشگی از غذاهای شیرین، به‌خصوص اگر مرتب مسواک یا نخ دندان استفاده نکنید، آسیب زیادی به دهان شما وارد می‌کند.

    • به مقدار کافی کلسیم مصرف کنید. کلسیم فقط برای استحکام استخوان ها نیست بلکه شامل دندان ها هم می شود. دندان ها در استخوان فک قرار گرفته اند. ضعیف شدن این استخوان باعث لق شدن دندان ها می شود. پس با خوردن لبنیات مثل ماست، شیر، و پنیر که سرشار از کلسیم است و همین طور ماهی مثل ماهی ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا، کلسیم کافی دریافت کنید.

    • به مقدار کافی ویتامین C مصرف کنید. ویتامین C برای سلامت دهان ضروری است و نیز ضد بیماری است. این ویتامین باعث تقویت رگ های خونی بافت پیوندی دهان که باعث استحکام دندان ها در لثه است، می شود. همچنین ضد التهاب است و از التهاب لثه جلوگیری می کند. می توانید ویتامین C مکمل یا میوه ها و سبزیجات و حبوبات مصرف کنید.

    • آب و چای سبز بنوشید. آب باعث شستشوی دهان و دندان می شود و غذای باقی مانده بین دندان ها را خارج می کند. بعد از غذا، اگر نمی توانید مسواک بزنید، حتماً آب غرغره کنید. چای سبز ضد باکتری است. نوشیدن چای سبز جلوی پوسیدگی دندان را می گیرد. همچنین کمتر باعث رنگ گرفتن دندان ها می شود.

    رژیم مواد غذایی
  5. به دندانپزشک مراجعه کنید. حداقل یک بار در هر شش ماه باید دندانتان تمیز کاری شود. علاوه بر این هر زمانی که درد غیرطبیعی با ناراحتی در دهان خود تجربه کردید باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

بهداشت دهان و دندان ، بیماری لثه ، لق شدن دندان ، سلامت لثه ، مسواک زدن ، خونریزی لثه
local_grocery_store