لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

پروتز دندان

1396/04/25

وقتی پزشک استفاده از پروتز دندان را برای شما تجویر میکند بهتر است با نحوه استفاده و بکارگیری آن آشنا شوید حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم و حائز اهمیت است در صورت رعایت نکردن برخی موارد مهم ممکن است دچار عفونت و یا آسیب های جدی به استخوانت فک شوید به توصیه های متخصصین در این زمینه گوش فرا دهید

پروتز دندان

توصیه هایی برای استفاده از پروتز دندان

وقتی پزشک استفاده از پروتز دندان را برای شما تجویر میکند بهتر است با نحوه استفاده و بکارگیری آن آشنا شوید حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم و حائز اهمیت است در صورت رعایت نکردن برخی موارد مهم ممکن است دچار عفونت و یا آسیب های جدی به استخوانت فک شوید به توصیه های متخصصین در این زمینه گوش فرا دهید

یک متخصص پروتز دندان گفت: پروتز هنگام شب باید از دهان خارج شود تا مخاط دهان استراحت کند و از التهاب لثه که منجر به تخریب استخوان می گردد، پیشگیری شود.

دکتر حاجی میر آقا، متخصص پروتز دندان با بیان اینکه پروتز دستگاهی است که جایگزین عضو از دست رفته می شود، افزود: ساده ترین فرم آن، دست دندان است که افرادی که دست دندان دارند اگر بهداشت را رعایت نکنند و بطور مداوم از آن استفاده کنند، به بیماری های قارچی مانند برفک و بیماریهای مبتلا می شوند.
وی به افرادی که دست دندان مصنوعی دارند توصیه کرد و گفت: این افراد باید روزی ۳-۲ بار از آب نمک رقیق شده استفاده کنند؛ یعنی یک چهارم قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان cc۲۵۰ حل کنند و از آن بعنوان دهان شویه استفاده کنند. بعضی مواقع لازم است آب نمک را به مدت ۲-۳ دقیقه در دهان نگه دارند.


این متخصص پروتز دندان در پاسخ به این پرسش که آیا دست دندان یا پروتز باید از دهان خارج شود؟
بله، حتما بخصوص شبها بهتر است از دهان خارج شود تا به مخاط دهان استراحت داده شود؛ و از التهاب لثه پیشگیری شود؛ زیرا التهاب لثه یاعث تخریب استخوان می شود. پس لازم است ۸ ساعت در شبانه روز به مخاط استراحت بدهیم. وی با اشاره به شست و شوی دست دندان ها ادامه داد: بهتر است برای این منظور از خمیر دندان ساینده استفاده نشود. از آب و صابون استفاده شود بهتر است. اگر دندان ها خیلی خیلی رنگ گرفته از قرص جوشان و آب ۶۰-۷۰ درجه به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه استفاده کنید. یا می توانید ۲ قاشق غذا خوری سرکه را در یک لیوان آب ۶۰ درجه حل کرده و دست دندان را به مدت ۳۰ دقیقه ماهی یکبار قرار دهید البته میزان آب cc۲۰۰ باشد یعنی کمتر از یک لیوان.


آیا روکشهایی که از جنس سرامیک است کیفیت بهتری نسبت به سایر روکش ها دارد؟
بهترین مواد و امکانات، ۵۰ درصد موثر است و بهداشت و مراقبت هم ۵۰ درصد. پروتز تمام چینی، تمام سرامیک جدیداً به این رشته اضافه شده است؛ اما هیچ فرقی بین روکش فلزی، سرامیک وجود ندارد. منتهی فول سرامیک برای دندان جلویی مناسب است که از نظر زیبایی اهمیت دارد. وی در ادامه تاکید کرد: پروتز زمانی برای بیمار باید گذاشته شود که فرد از نظر مراقبت و رعایت بهداشت آموزش داده شود. حتما مسواک زدن با خمیر دندان داشته باشد. از نخ دندان استفاده کند. اگر پروتز دارید بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید.


حاجی میر آقا با بیان اینکه ایمپلنت را بهترین انتخاب برای کسی که دندان از دست داده است دانست و گفت: چون کارایی بیشتری دارد. قدرت آن به اندازه دندان طبیعی است اما متاسفانه گران است. انتخاب بعدی، روکش و پروتز ثابت است در انتها سراغ پلاک پارسیل (تکه ای) می رویم. با بهداشت خوب و مطمئن تمیزی مرتب پایه های پلاک پاسیل پوسیدگی کمتر اتفاق می افتد البته با پیشگیری می توان هزینه های درمان های دندانپزشکی را کاهش داد و به اقتصاد کشور کمک کرد.

پروتز دندان،ایمپلنت،دندان مصنوعی
local_grocery_store