لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

مینای دندان

1398/03/28

اگر مینای دندان های شما دچار فرسایش شود بهتر است که این مقاله را مطالعه کنید.

مینای دندان

فرسایش مینای دندان چیست؟

عادت های روزانه افراد مانند نوشیدنی ها و مواد غذایی که افراد مصرف می کنند ممکن است به دندان ها آسیب وارد کند.

مینای دندان ها یک پوشش سفت و آهکی است که تمام قسمت های تاج دندان را پوشانده است و این پوشش مانند یک محافظ در برابر غذاها و نوشیدنی ها عمل می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.
مینای دندان قسمت سفید رنگ دندان هاست و زمانی که این پوشش از بین رود قسمت عاج دندان مشخص می گردد که به رنگ زرد می باشد و برای از بین بردن رنگ زرد ایجاد شده ممکن است درمان هایی ارائه شود که معمولا این درمان ها در بلند مدت موثر نیستند.

مینا ی دندان ها چگونه از بین می روند؟

مینای دندان یک محافظ سفت و محکم برای دندان محسوب می شود اما به طور کلی یک نقطه ی ضعف دارد و نقطه ضعف آنPh دهان می باشد که از کربن شدن کلسیوم هیدروکسی آپاتایت به وجود می آید. به طور تقریبی حدود 5/5 درصد از ph موجود در بزاق دهان باعث خنثی کردن اسید دهان می شود و این میزان اسید در دهان را متعادل می سازد همچنین بزاق دهان کمک می کند تا فسفات و کلسیوم ایون های موجود که باعث کاهش مقاومت مینای دندان می شوند از بین روند. در صورتی که بزاق دهان نتواند با اسید دهان ترکیب شود فرسایش مینای دندان اتفاق می افتد.
مینای دندان بسیار محکم است و در صورتی که از بین رود ترمیم و احیای آن ممکن نیست. درمینای دندان هیچ گونه سلول زنده ایی ندارد بنابراین این قسمت از دندان قادر نخواهد بود تا خود را ترمیم کند. اگر لایه ی میانی دندان از بین رود می تواند باعث ایجاد حساسیت های دندانی هنگام خوردن و نوشیدن غذا و یا مایعات سرد و گرم شود.
از بین رفتن مینای دندان ها یک امر اجتناب ناپذیر است زیرا با افزایش سن مینای دندان از بین خواهد رفت. ما از دندان هایمان برای جویدن استفاده می کنیم بنابراین از بین رفتن مینای آن ها امری کاملا طبیعی محسوب می گردد.

فرسایش مینای دندان و نوع تغذیه

برخی اوقات فرسایش مینای دندان به خاطر نوع تغذیه افراد صورت می گیرد. اگر نوع تغذیه افراد سالم و متعادل باشد آسیب زیادی به مینای دندان ها وارد نخواهد شد . اما اگر افراد هر روز نوشیدنی هایی مانند نوشابه بخورند، به سرعت مینای دندان هایشان از بین خواهد رفت. بزرگترین خطر برای دندان ها نوشیدنی های مضر هستند و این نوشیدنی ها شامل: نوشابه، نوشابه های انرژی زا و چای شیرین می شوند و این نوشیدنی ها بسیار مضر هستند زیرا مقدار بسیار زیادی شکر دارند و این میزان شکر باعث ایجاد اسید در دهان می شود که می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود. برخی تصور می کنند که نوشیدنی های بدون شکر برای دندان ها ضرر ندارد اما این تصور کاملا اشتباه است زیرا نوشیدنی های گاز دار بسیار اسیدی و مضر هستند.
افراد برای حفظ سلامت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها باید با دندان پزشک خود راجب تغذیه ی خود صحبت کنند و درباره ی سالم بودن مواد غذایی که مصرف می کنند اطلاعات کسب کنند.

برخی از بیماری ها منجر به فرسایش شدید مینای دندان می شود

مشکلات گوارشی شامل رفلاکس معده و استفراغ های مکرر منجر به فرسایش مینای دندان می شود و این مشکلات منجر به ایجاد سوراخ و خرابی در مینای دندان ها می گردد. ریسک این مشکلات هنگام خواب افزایش می یابد همچنین در زمان هایی که بزاق دهان کم می شود امکان فرسایش مینای دندان افزایش پیدا می کند. همچنین مشکلاتی شبیه به دندان قروچه نیز می تواند مینای دندان ها را از بین ببرد.

راه های جلوگیری از فرسایش مینای دندان

  1. استفاده از خمیر دندان مناسب: تمام خمیر دندان های موجود در بازار یکسان نیستند. برای محافظت از دندان ها باید از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. زیرا فلوراید باعث تقویت مینای ضعیف دندان ها می گردد. تحقیقات نشان می دهد که خمیر دندان های حاوی سدیم کلراید، کلسیوم های غیر قابل حل، فسفات و فلوراید آیون می تواند به ثبات و مقاومت مینای دندان ها کمک کند. هنگام انتخاب خمیر دندان باید خمیر دندان هایی را انتخاب کنیم که حاوی مواد معدنی باشند و دارای تاییدیه ADA باشند.
  2. جویدن آدامس های بدون شکر: بعد از خوردن هر وعده غذایی بهتر است که از آدامس های بدون شکر استفاده شود. مطابق با تحقیقات انجام شده در موسسه داندان پزشکان آمریکا جویدن آدامس باعث افزایش جریان بزاق می گردد. اگر بعد از هر وعده غذایی از آدامس استفاده شود ترشح بزاق دهان زیاد می شود و مواد بزاق دهان منجر به استحکام مینای دندان ها می گردد.
  3. از خورن مواد غذایی شیرین و نشاسته خود داری کنید: مواد غذایی که به دندان ها میچسبد مانند شیر، بستنی، عسل ،شکر ، نوشابه ، میوه های خشک شده ،کیک و شکلات سفت، حبوبات و چیپس ها احتمال بیشتری دارند که باعث پوسیدگی دندان ها شوند و این مواد غذایی به راحتی قابل شستشو با بزاق دهان نیستند. هر مواد غذایی که دارای شکر و نشاسته باشد می تواند برای دندان ها مضر باشد و می تواند باعث تغییر رنگ، حساسیت و ضعیف شدن مینای دندان گردد. باید مراقب غذاهای اسیدی و غذاهایی که با اسید و شکر ترکیب می شوند باشید. این غذاها مقدار بسیار زیادی اسید سیتریک دارند که می تواند خسارت گسترده ایی به مینای دندان وارد می کند.
  4. از مواد غذایی مغذی استفاده کنید: اگر از مواد غذایی مقوی استفاده کنید مقاومت مینای دندان های شما افزایش خواهد یافت. مواد غذایی مانند شیر، ماست و پنیر حاوی مقدار زیادی کلسیوم و فسفر هستند که به مقاومت مینای دندان ها بسیارکمک می کند اما باید بعد ازمصرف این مواد غذایی هم از مسواک استفاده کنید. کرفس یک ماده غذایی ساینده می باشد و دارای مواد فیبری بسیار زیادی می باشد که خاصیت پاک کنندگی سطح دندان ها را دارا می باشد. در حقیقت هنگام جویدن کرفس هم بزاق دهان افزایش پیدا می کند و هم باعث ماساژ لثه ها می گردد. توت فرنگی حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین c و آنتی اکسیدان می باشد که به سلامت کلی و عمومی دندان ها بسیار کمک می کند. پروتین های حیوانی مثل گوشت مرغ و گوشت قرمز برای سلامت دندان ها بسیار مفید است زیرا این مواد دارای فسفر،کلسیوم و منگزیوم می باشد.
دندان،مینای دندان،دندانپزشکی
local_grocery_store