لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

هر آنچه که باید درباره ی دندان های مرده بدانید

1398/04/23

دندان هایی مرده محسوب می شود که خون در آن ها جریان نداشته باشد. پوسیدگی دندان ها و آسیب به دندان ها منجر به ایجاد مرگ دندان ها می گردد. در این مقاله ما به نشانه های ابتدایی این عارضه می پردازیم و بیان می کنیم که چگونه می توان از این عارضه جلوگیری کرد یا آن را درمان کرد.

هر آنچه که باید درباره ی دندان های مرده بدانید

مرگ دندان چیست؟

هر دندان 3 لایه ی مختلف دارد که شامل مینا، عاج و ناحیه پالپ می باشد. ناحیه پالپ دارای رگ های خونی و عصب می باشد. مردن برخی از اعصاب و رگ های خونی در قسمت پالپ دندان منجر به مرگ دندان می گردد. همچنین در دندان های مرده جریان خون وجود ندارد. برخی اوقات مرگ دندان به نکروز شدن پالپ و از دست رفتن پالپ دندان می گردد.
زمانی که این اتفاق بیفتد خود دندان لق می شود و می افتد هر چند صبر کردن تا زمانی که خود دندان بیافتد می تواند خطرناک باشد زیرا ممکن است دندان دچار عفونت شود و روی فک و دیگر دندان ها تاثیر بگذارد.

نشانه دندان مرده

همیشه شناسایی دندان مرده با نگاه کردن قابل تشخیص نخواهد بود. تنها دندان پزشکان بسیار حرفه ایی می توانند آن را تشخیص دهند به همین دلیل معاینات مرتب توسط دندان پزشکان بسیار حائز اهمیت می باشد.

به طور کلی 2 نشانه ی اصلی برای دندان های از دست رفته وجود دارد که می تواند توسط خود فرد شناسایی شود:

  1. درد دندان
  2. تغییر رنگ دندان

درد دندان

اگر یک دندان در حال مردن یا مرده باشد سطوح متنوعی از درد را در پی خواهد داشت و این سطوح شامل درد بسیار کم تا درد بسیار شدید دندان می گردد.

برخی از افراد از داشتن درد شدید تعجب می کنند چون در این شرایط عصب های دندان مرده است. در صورتی که این درد به خاطر اعصاب خود دندان نیست بلکه به خاطر حساس شدن عصب های اطراف دندان است که در اصطلاح دندان پزشکی این قسمت غشای لثه نامیده می شود. باکتری ها و عصب های مرده ی دندان در دندان باقی می مانند و یا عفونت دندان ها ممکن است در ناحیه پالپ دندان ها به وجود آید و به غشای لثه فشار و آسیب وارد کند که می تواند درد بسیار زیادی را به وجود بیاورد. اگر عفونت دندان زیاد باشد می تواند باعث ایجاد حساسیت گردد و باعث ایجاد نشانه های دیگری مانند بد مزه شدن و بوی بدن دهان شود همچنین ممکن است باعث ایجاد تورم و جوش و ضایعه در لثه گردد.

تغییر رنگ دندان

زمانی که دندان ها می میرند ممکن است رنگشان تیره شود و رنگ دندان ها ممکن است زرد، خاکستری و یا سیاه شود. تغییر رنگ دندان ها به خاطر مردن سلول های خونی در دندان است. در این حالت این تغییر رنگ دقیقا مثل کبود شدن می باشد. این تغییر رنگ زمانی اتفاق می افتد که دندان ها به مدت طولانی درمان نشوند.

علل مرگ دندان

دو علت اصلی برای مرگ دندان ها وجود دارد:

  1. خراب شدن دندان ها: پوسیدگی دندان ها در لایه های بیرونی دندان اتفاق می افتد اما به مرور زمان این پوسیدگی عمقی می شود و به لایه های عمیقی دندان نفوذ می کند و باعث ایجاد حفره در دندان می گردد. اگر این دندان ها بدون درمان رها شوند این پوسیدگی ها به قسمت پالپ دندان می رسد و یک مسیر و راه برای ایجاد پوسیدگی و انتقال باکتری به داخل دندان ایجاد می کند و باعث مرگ اعصاب دندان می گردد. اگر ناحیه پالپ دندان ها سالم باشد وقتی دچار باکتری و پوسیدگی شوند واکنش های التهابی نشان می دهند و این واکنش التهابی در واقع واکنش به عفونت دندان است. بعد از این التهاب فشار داخل پالپ افزایش پیدا می کند و این امر باعث می شود که خون رسانی به این ناحیه کاهش پیدا می کند و خون رسانی به ریشه ها که منبع تغذیه ریشه های دندان محسوب می شوند متوقف خواهد شد و این امر باعث مرگ عصب های دندان و درد شدید و دائمی می گردد.
  2. آسیب فیزیکی دندان ها: اگر آسیب فیزیکی به دندان ها وارد شودممکن است رگ های خونی دندان دچار آسیب شوند و این آسیب منجر به از بین رفتن دندان ها می گردد. آسیب های احتمالی دندان ممکن است هنگام ورزش کردن و یا تصادفات و افتادن افراد ایجاد شود. در نتیجه، چون جریان خون در دندان ها قطع می شود، بافت های درونی دندان ها دچار مرگ می شوند.

درمان دندان های مرده

هر گونه درمانی برای دندان های مرده ضروری است. در صورتی که فرد احساس درد شدید در دندان ها نداشته باشد احتمال مرگ دندان وجود خواهد داشت و در صورت بروز تغییر رنگ دندان ها باید حتما به دندان پزشک مراجعه شود. همچنین عکس برداری اشعه ایکس می تواند به تشخیص مرگ دندان کمک کند. دو انتخاب برای درمان دندان ها ی مرده وجود دارد:

  1. کشیدن دندان: اگر دندان پزشک نتواند دندان بیمار را درمان کند ممکن است مجبور شود که دندان بیمار را بکشد. کشیدن دندان یک روش ساده است که معمولا بسیار کم هزینه و بدون درد خواهد بود و برای جایگزینی دندان از دست رفته از ببریج ، ایمپلنت و دیگر پروتزهای دندانی استفاده می شود.
  2. روت کانال( درمان ریشه): معمولا دندان پزشکان تا جایی که امکان داشته باشد از کشیدن دندان ها جلوگیری می کنند و درمان ریشه را توصیه می کنند. درمان ریشه درمانی است که در آن سعی می شود تا تمام عفونت های دندان در همه قسمت های ریشه و قسمت های داخلی دندان خارج شود و سپس این قسمت ها توسط سیلر ها عایق می گردد تا از عفونت های احتمالی آینده جلوگیری به عمل آید. انجام روت کانال در دندان ها یک عملیات طولانی و زمان بر می باشد و برای این درمان بیمار باید چندین بار به دندان پزشک مراجعه کند. زمانی که عفونت از ریشه دندان ها خارج شود، دندان پزشک به پر کردن دائمی دندان ها می پردازد. دندان های مرده بعد از درمان ریشه همچنان قابل استفاده می باشند و می تواند مانند بقیه دندان ها در دهان باقی بماند. چون دندان ها ی مرده بسیار شکننده هستند، برخی از بیماران نیاز به یک تاج جدید برای دندان های ترمیم شده دارند. این تاج های دندان به استقامت و ماندگاری دندان ها بسیار کمک می کند.
دندان،دندانپزشکی،سفیدکردن دندان
local_grocery_store