لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

چه زمانی باید دندان عقل را کشید؟

1398/05/01

آیا زمانی که دندان عقل هیچ درد و مشکلی ایجاد نکرده است باید آن را بکشیم؟ دندان پزشکان و جراحان فک و صورت ریسک ها و خطرات مرتبط با کشیدن دندان عقل را بررسی کردند.

چه زمانی باید دندان عقل را کشید؟

دندان پزشکان ومحققان معتقدند که دندان های عقل در صورتی که مشکلاتی را ایجاد نکرده باشند نیز باید کشیده شوند زیرا کشیدن این دندان ها از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری خواهد کرد. هر چند دندان های عقل ممکن است مشکلاتی مانند عفونت و آسیبب به برخی عصب های فک را افزایش دهد و این مشکلات و پیچیدگی ها می تواند سطح کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد. این مشکلات باعث شده است تا محققان و دندان پزشکان به این مساله فکر کنند که آیا بهتر است دندان عقل را بکشند یا آن را به حال خود بگذارند؟

کشیدن دندان عقل یا نکشیدن دندان عقل

یک دندان پزشک ایرانی به نام قائمی نیا یک تحقیق کلی روی این موضوع انجام داده است . نتایج این تحقیق نشان داده است که هر بیمار باید به صورت جداگانه و منحصر به فرد مورد بررسی قرار گیرد. همچنین دکتر قائمیان اذعان می کند که کشیدن دندان ها می تواند مشکلاتی نظیر عفونت ، زخم و آسیب به عصب های لب و گونه ایجاد کند. از طرف دیگر، نکشیدن دندان عقل باعث ایجاد آسیب و خرابی دندان های اطراف می گردد.

ریسک فاکتورها

یکی از مهمترین مشکلات کشیدن دندان های عقل عفونت است. دکتر قائمیان در این تحقیق ریسک فاکتورهای عفونت را بیان کردند. در افرادی که 26 سال یا بیشتر سن دارند و همچنین در زنان ریسک عفونت بر اثر کشیدن دندان های عقل بیشتر است اما سیگار کشیدن می تواند یکی از ریسک فاکتورهای مهم عفونت محسوب گردد. همچنین می توان از عفونت های ناشی از کشیدن دندان عقل جلوگیری به عمل و راه های جلوگیری از این عفونت ها مصرف آنتی بیوتیک و شستن دهان و حفره با آب می باشد که این روش ها بسیار آسان هستند و می توانند از عفونت های دندان جلوگیری کنند و بیماران می توانند این کارها را در خانه انجام دهند. دکتر قائمیان نتایج تحقیقاتش را برای استفاده در کلینیک ها و افزایش آگاهی بیماران انتشار دادند. و این یک راهنما برای بیماران و دندان پزشکان می باشد که می تواند از مشکلات کشیدن دندان عقل جلوگیری کند. همچنین این تحقیق شامل 3 بخش می باشد:

  1. افراد مخالف کشیدن دندان عقل
  2. خطرات نگه داشتن دندان عقل
  3. روش های جلوگیری از عفونت بعد از کشیدن دندان.
دندان عقل،دندانپزشکی،دندان،سیگار
local_grocery_store