لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

استفاده از لیزر در ایمپلنت دندانی

1398/05/12

ایمپلنت دندانی همواره مورد توجه بیماران و دندانپزشکان بوده است و یکی از رایج ترین خدمات درمانی است .

استفاده از لیزر در ایمپلنت دندانی

ایمپلنت دندانی همواره مورد توجه بیماران و دندانپزشکان بوده است و یکی از رایج ترین خدمات درمانی است که همه روزه به بیماران ارائه می شود. زیرا گزینه مناسبی بعنوان جایگزین برای دندان های از بین رفته است و به دندان های مجاور سالم آسیبی وارد نمی کند. بسیاری از دندانپزشکان معتقدند لیزر آینده درخشان دندانپزشکی است و استفاده ازلیزر در ایمپلنت دندانی یک جایگزین مناسب برای روش های دندانپزشکی سنتی است.

لیزر جایگزینی برای اسکالپل

لیزر از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با نور عادی ندارد. اما چه ویژگی منحصر بفردی در آن نهفته است که می تواند اجسامی بسیار سخت مثل الماس با درجه سختی بالا را ببرد یا سوراخ کند؟ احتمالاً می دانید که نور معمولی مجموعه ای از رنگ ها است و با توجه به اینکه هر رنگ دارای طول موج مخصوصی است (جهت انعکاسش را در فضا مشخص می کند) بنابراین نوردر تمام جهات پراکنده می شود. دلیل اینکه یک شمع کوچک می تواند تمام فضای یک اتاق را روشن کند همین است.

اما نور لیزر تک رنگ ( تکفام ) است و طول موج خاصی دارد. بنابراین قدرت آن در یک پرتو باریک تحت کنترل قرار می گیرد و نوری با شدت و قدرت زیاد ایجاد می کند. بنابراین لیزر مثل تیغ جراحی برنده می‌تواند سخت ‌ترین قسمت‌های بدن را ببُرد و جالب توجه است که عوارض استفاده از تیغ جراحی را به همراه ندارد. زیرا بسیار دقیق است و می تواند روی ناحیه های بسیار کوچک متمرکز شود.

ازین رو در جراحی های ایمپلنت دندانی که مستلزم دقت و حساسیت زیادی است کاربرد گسترده ای پیدا کرده است.

استفاده از لیزر در ایمپلنت دندانی مزایای چشمگیری دارد

کاشت دندان با لیزر تحت بی حسی موضعی، 15 الی 30 دقیقه طول می کشد. دندانپزشک با استفاده از لیزر برش ایجاد می کند و ایمپلنت دندانی را با استفاده از دستگاه مخصوص در محل مورد نظر تعبیه می کند. این روش دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه:

  1. استفاده از لیزر در کاشت دندان آسیب کمتری به بدن وارد می کند زیرا خونریزی کمی دارد.
  2. پس از جراحی ایمپلت با لیزر، فتوکوآگولاسیون پوشش تولید می شود که بعنوان یک پانسمان بیولوژیکی عمل می کند و از زخم در برابر میکروارگانیسم ها محافظت می کند. بنابراین احتمال عفونت کاهش می یابد.
  3. در مرحله دوم کاشت دندان با لیزر، هنگام باز کردن مجدد ایمپلنت برای نصب اباتمنت ، نیازی به استفاده از تیغ جراحی از جنس استیل نیست. واین مسئله مهمی است زیرا ذرات استیل ممکن است روی سطح ایمپلنت باقی بمانند و باعث بوجود آمدن جریان های گالوانیک بین فلزات غیر مشابه (تیتانیوم و استیل ضدزنگ) شود.
  4. دندانپزشک کنترل بسیار دقیق تری حین انجام کار دارد.
  5. بیمار احساس راحتی بیشتر و درد کمتری دارد.
  6. روند بهبود زخم سریع تر است و طول دوره درمان کاهش می یابد.
  7. التهاب کمتری ایجاد می شود.
  8. لیزر خاصیت میکروب زدایی دارد و از عفونت در آن ناحیه جلوگیری می کند.

ممنوعیت های استفاده از ایمپلنت دندانی با لیزر

ایمپلنت دندانی با لیزر در بیماران با اختلالات متابولیکی شدید ناحیه کاشت دندان نیز جزو موارد منع شده بود اما اکنون، با استفاده از روش های جدید پیوند استخوان ایمپلنت و تراکم استخوان با استفاده از سلولهای بنیادی ، دیگر ممنوعیتی وجود ندارد. بعد از انجام کاشت دندان در طی 3 روز ، ممکن است تورم جزئی و ناراحتی در ناحیه عمل ایجاد شود اما بعد از 3 روز بیمار بکلی جراحی را فراموش خواهد کرد.

implant,dental,ایمپلنت دندانی،لیزر،layzer
local_grocery_store