لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

ایمپلنت دندانی زیرکونیا جایگزینی برای تیتانیوم

1398/05/27

در این مقاله از فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی آزادمد، بر آنیم که دو نوع ایمپلنت دندانی شناخته شده تیتانیومی و زیرکونیا را مورد بررسی قراردهیم.

ایمپلنت دندانی زیرکونیا جایگزینی برای تیتانیوم

ایمپلنت دندانی زیرکونیا جایگزینی برای تیتانیوم

تیتانیوم و زیرکونیا موادی هستند که در ساخت ایمپلنت های دندانی مدرن استفاده می شوند و بحث بر سر اینکه کدام ایمپلنت بهتراز دیگری است یا نقاط تیره و روشن هرکدام چیست همواره مورد توجه دندانپزشکان و حتی بیماران بوده است.

خلاصه ترین مقایسه بین ایمپلنت های دندانی تیتانیوم و زیرکونیا

  • دوام و ماندگاری فلز تیتانیوم شهرت خوبی در دنیای پزشکی دارد که آن را مدیون سبکی و مقاومت بالای خود است. این ویژگی باعث عمر مفید و دوام بالای این نوع ایمپلنت در مقایسه با زیرکونیا شده است. البته استفاده از زیرکونیا در دندانپزشکی چند سال است که مرسوم شده (از سال2007) بنابراین نمیتوان درمورد ماندگاری آن در دراز مدت بطور موثق صحبت کرد. اما موادری از شکستگی این ایمپلنت مشاهده شده است.
  • سازگاری با بدن انسان و حساسیت زایی هر دو نوع ماده جزو مواد سازگار با بدن انسان هستند و بی خطر بودن آن ها تأیید شده است. تنها نگرانی مربوط به تیتانیوم این است که میزان اندکی از آلیاژ آن در جریان خون افرادی که از این ایمپلنت استفاده کرده اند مشاهده شده است، که البته در ۵۰ سال گذشته هیچ تأثیر منفی ای از آن گزارش نشده است ولی احتمال واکنش به فلز در افرادی که مستعد حساسیت هستند وجود دارد. زیرکونیا هرگز در جریان خون مشاهده نشده است و حساسیت زا نیست.
  • آیا ایمپلنت‌های زیرکونیا بدون فلز هستند؟

    زیرکونیا یک ماده‌ی کریستالی است که هنگام استفاده جهت ساخت ایمپلنت دندان، رنگ دندان را به خود می‌گیرد و فاقد فلز است. زمانی که فلز زیرکونیوم در تولید آن مورد استفاده قرار می گیرد به فاز کریستالی خود، اکسید زیرکونیوم، تبدیل می شود که از لحاظ فنی می توان آن را فاقد فلز دانست. بیماران ترجیح می‌دهند که از ایمپلنت‌های عاری از فلز استفاده کنند.

  • جوش خوردن با استخوان جوش خوردن با استخوان مرحله ای است که ایمپلنت با استخوان فک پیوند می خورد و به اندازه دندان طبیعی محکم می شود. تیتانیوم بخوبی با استخوان انسان جوش می خورد و حتی به جای استخوان لگن و زانو نیز بکار برده می شود.
  • روند جراحی ایمپلنت ها از سه بخش تشکیل شده اند: ایمپلنت،اباتمنت و روکش. در فرایند کاشت ایمپلنت های تیتانیومی، هر یک از سه بخش در سه جلسه مجزا در فک قرار می گیرد که روند جراحی را طولانی و خسته کننده می کند اما ایمپلنت در عمق استخوان قرار می گیرد و محکم تر می شود. درایمپلنت های زیرکونیا، این سه جزء به یکدیگر متصل هستند و فرایند جراحی در یک مرحله انجام می شود و کوتاه تر است. اما جای گذاری آن در عمق لثه برای متخصص دشوارتر است.
  • زیبایی از نظر زیبایی ایمپلنت های زیرکونیا با اختلاف زیادی انتخاب جذاب تری هستند. بسیاری از بیماران از ظاهرایمپلنت های تیتانیومی ناراضی هستند. چون خط خاکستری در کنار لثه یا در کنار لبه های دندان به جای می گذارد که از منظر زیبایی شناختی مطلوب نیست. شهرت زیرکونیا به خاطر ظاهر طبیعی و رنگ طبیعی آن است. می توانید نتایج استفاده از روکش زیرکونیا را در این فیلم ببنید.
  • هزینه ایمپلنت عموماً ایمپلنت زیرکونیا گران تر از تیتانیوم است اما بطور دقیق نمیتوان در خصوص هزینه های هرکدام صحبت کرد چون به موارد مختلفی بستگی دارد.
جمع بندی و نتیجه گیری

با توجه به اطلاعاتی که ارائه شد،انتخاب نهایی کاملا به تصمیم شما و صلاح دید دندانپزشک بستگی دارد. افرد زیادی تیتانیوم را بدلیل ماندگاری زیاد و ریسک پایین آن انتخاب می کنند اما کم نیستند کسانی که ظاهر زیبای ایمپلنت دندانی زیرکونیا را ملاک انتخاب قرار می دهند. اما بطور کلی از تحقیقات بعمل آمده در این حوزه اینطور استنباط می شود که استفاده از ایمپلنت های زیرکونیا در موارد ذیل مفید باشد:

  • افرادی که نسبت به فلز حساسیت دارند
  • مناطقی از فک که از نظر زیبایی موقعیت حساسی دارد.
زیرکونیا،ایمپلنت،کاشت دندان
local_grocery_store