لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

لوپ دندانپزشکی چیست و چرا دندانپزشکان باید از آن استفاده کنند؟

1398/06/04

در این مقاله از وبسایت آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی؛ به تفصیل از لوپ دندانپزشکی خواهیم گفت.

لوپ دندانپزشکی چیست و چرا دندانپزشکان باید از آن استفاده کنند؟

لوپ دندانپزشکیچیست و چرا دندانپزشکان باید از آن استفاده کنند؟

لوپ دندانپزشکی از لنزهای متمرکزکننده در محفظه ای استوانه شکل تشکیل شده و به بیان ساده عینکی است که دندانپزشک به چشم می زند تا هر آنچه در دهان بیمار می بیند، بزرگتر شود. دلیل اصلی استفاده از لوپ دندانپزشکی همین افزایش قدرت بینایی است.

چرا دیدن دهان بیمار در مقیاس بزرگ برای دندانپزشک مهم است؟

واضح ترین پاسخ این است که دید بهتری که در مقیاس بزرگ بوجود می آید، اتوماتیک وار باعث ارائه درمان باکیفیت و دقیق می شود. مشاهده جزئیات دندان و دید کامل از کوچک ترین برش ها و شیارها امکان معاینه و تشخیص دقیق و انتخاب بهترین روش درمانی ممکن را فراهم می کند. حتی در مواردی مشاهده شده است که استفاده از لوپ در تشخیص بموقع سرطان دهان موثر بوده است. پیشنهاد می شود فیلم های کاربرد لوپ دندانپزشکی و فیلم "آیا واقعا بعنوان یک دندانپزشک به لوپ نیاز دارم؟" (با زیرنویس اختصاصی فارسی آزادمد) را مشاهده بفرمایید.

لوپ دندانپزشکی چگونه کار می کنند؟

لوپ های دندانپزشکی برای بزرگنمایی متکی به شکست نور در لنز هستند. این لنزهای شفاف معمولاً از شیشه یا پلاستیک ساخته می شوند و دارای سطحی خمیده هستند. هنگامی که نور به سطح لنز لوپ دندانپزشکی برخورد می کند، تغییر جهت آن (شکست) باعث می شود امواج نوری در نقطه کانونی در پشت لنز متمرکز شوند. در اینصورت شخصی که در حال مشاهده جسم از طریق لنز است آنرا نزدیک تر ببیند.

مسیری که برای بزرگنمایی در یک لوپ دندانپزشکی طی می شود

  1. نور از سطح دندان منعکس می شود.
  2. به لنزهای موجود در لوپ دندانپزشکی برخورد می کند و تغییر جهت می دهد.
  3. نور شکسته شده از مردمک چشم دندانپزشک عبور می کند.
  4. نور روی شبکیه متمرکز می شود و تصویری در مغز دندانپزشک تولید می شود که بدلیل تغییر جهت نور بسیار نزدیکتر از آنچه در واقعیت است به نظر می رسد.

استفاده از لوپ و سلامت دندانپزشک

بدلیل اینکه بدن دندانپزشکان هنگام کار بطور مداوم در حالت خمیده قرار می گیرد، با گذشت زمان درد زیادی در ناحیه کمر و گردن ایجاد می شود. آمار ناراحت کننده ای در این زمینه وجود دارد که طبق آن هشتاد درصد دندانپزشکان از کمر درد رنج می برند. لوپهای دندانپزشکی می توانند دندانپزشک را در رعایت اصول ارگونومی یاری دهند و با امکان شناسایی جزئیات حین معالجه، کار را سریع تر و راحت تر کند.

پارامترها ی مهم در انتخاب لوپ دندانپزشکی

پارامترهای تعیین کننده ای در انتخاب لوپ دندانپزشکی وجود دارد که به قرار زیر است:

  1. میزان بزرگنمایی: برای کسانی که میخواهند بتازگی شروع به استفاده از لوپ کنند بزرنمایی 2.5 تا 3 عالی است.
  2. رزولوشن
  3. عمق میدان: عمق میدان عمق منطقه ای است که در حین استفاده از لوپ قابل مشاهده است. عمق میدان بزرگتر ترجیح داده می شود و اندازه آن رابطه مستقیمی با فاصله کاری دارد. لوپ هایی با فاصله کاری بیشتر عمق میدان بزرگتری خواهند داشت و برعکس. هرچه بزگنمایی شما بیشتر باشد عمق میدان شما کمتر است.
  4. میدان دید: میدان دید نشانگر این است که چه مقدار از ناحیه ای که در حال انجام کار روی آن هستید را می توانید از طریق لوپ ببینید. میدان دید بزرگتر به شما این امکان را می دهد که راحت تر ابزار خود را حین کار وارد میدان دید کنید. و به طور کلی سازگاری با آنها ساده تر است. برای بزرگنمایی 2.5 میدان دید خوب تقریباً 10 سانتیمتر خواهد بود.
  5. وزن لوپ
  6. راحتی
  7. کارکرد آسان
  8. لنز: هنگام توجه به کیفیت لنز ، باید به سه ویژگی را مد نظر داشته باشید.
    • رزولوشن: اینکه چقدر می توانید جزئیات را تشخیص دهید.
    • انحراف کروماتیک: عارضه‌ای است كه توسط لنز بدلیل طول موج‌هـای مختلف نور هنگام وارد شدن به داخل عدسی ایجاد میشود و رنگ های به درستی دیده نمی شوند.
    • انحراف کروی: اعوجاج و تغییرات هنگام مشاهده از لنز

انواع مختلف لوپ های دندانپزشکی

بطور کلی دو نوع لوپ دندانپزشکی داریم.

  1. لوپ های فلیپ آپ لوپ های فلیپ آپ می توانند به یک بازوی متحرک وصل شوند و به صورت دستی تنظیم شوند. معمولاً بسیار ارزان تر از انواع دیگر لوپ ها هستند و سنگین ترند. میدان دید کمتری نیز ارائه می دهند.
  2. لوپ های TTL
  3. لوپ های TTL سبک تر از لوپ های فلیپ آپ هستند و میدان دید وسیع تری ارائه می دهند. معمولاً گران ترند و بر اساس ویژگی های فردی هر دندانپزشک قابل تنظیم هستند. فاصله دو مردمک چشم، فاصله دندانپزشک تا بیمار (قابل تنظیم در چند حالت مختلف است) و اندازه سر دندانپزشک( بزرگ و کوچک) از جمله تنظیمات در این لوپ ها است.

شما می‎توانید انواع لوپ های دندانپزشکی را به صورت آنلاین از وبسایت آزادمد، فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی، خریداری نمایید

لوپ چشمی،دندانپزشکی،
local_grocery_store