لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

لمینت با بلیچینگ چه تفاوتی دارد؟

1395/10/30

بسیاری از مردم از بدرنگی دندانهایشان رنج می برند و بسیاری نیز مایلند که دندانهای سفیدتری داشته باشند. رنگ دندان متناسب با رنگ پوست می باشد.

لمینت با بلیچینگ چه تفاوتی دارد؟

علل تغيير رنگ دندان

دندان های شيری به طور معمول از دندان بزرگسالی است که بعد ظاهر می شوند سفيدترند. با افزایش سن٬ دندان بزرگسالی اغلب تيره تر٬ زردتر و یا لکه دار می شوند. به همين دليل است که دندان های سفيد٬ فرد را جوان تر نشان می دهد. همانطور که روشهای متعددی برای سفید شدن دندان وجود دارد دندان می تواند به روشهای مختلفی نيز دچار تغيير رنگ شود. علل اصلی چنين تغييراتی ژنتيک٬ مصرف آنتی بيوتيک ها٬ مصرف بعضی انواع غذاها و نيز افزایش سن می باشند. تغيير رنگ دندان های داخلی بدليل تغييرات مينا و عاج دندان می باشد. این امر عمدتا بدليل تماس با ميزان بيش از حد فلوراید٬ تتراسایکلين٬ مصرف آنتی بيوتيک ها در زمان کودکی٬ مشکلات رشد٬ پوسيدگی دندان٬ ترميم دندان٬ مشکلات درمان ریشه و ضربه روی می دهد. تغيير رنگ دندان های خارجی توسط عوامل خارج از بدن٬ به طور عمده مواد غذایی و تنباکو ایجاد می شود. علل اصلی زردی دندان های جلویی سيگار کشيدن٬ مواد غذایی حاوی تانن٬ قهوه٬ چای٬ هویج٬ پرتقال٬ و دیگر مواد غذایی هستند.

دوام سفید کردن دندان چقدر دوام دارد ؟

تأثیر سفید کردن دندان ها می تواند تا 3 سال باقی بماند ولی به هر حال بستگی به دندان فرد دارد و یا استفاده وی از مواد رنگی مثل چای و قهوه و یا سیگار

روش های سفید کردن دندان

به طور کلی به دو روش می‌توان دندان‌ها را سفید‌تر کرد: 1- لمینت دندان (ونیر) 2- بلیچینگ در حالی که لمینیت را می‌توان سفید کردن فیزیکی در نظر گرفت. بدیهی است که امکان تغییر فرم دندان‌ها با هر دو روش لمینیت دندان وجود دارد ولی با بلیچینگ فقط امکان تغییر رنگ وجود دارد.

بلیچینگ

بلیچینگ يعنی سفید کردن دندانها بوسيله مواد خاص اکسید کننده مثل پر اکسید هیدروژن. در روش دیگر سفید کردن دندان ، که به آن «بلیچینگ» می‌گوییم، چیزی به ساختار دندان اضافه نمی‌شود و طی آن به دنبال یک واکنش شیمیایی، مولکول‌های رنگ نسوج دندانی، دستخوش تجزیه می‌شوند. در واقع این روش مانند استفاده از وایتکس است و می‌توان آن را سفید کردن شیمیایی نامید. مواد اکسید کننده به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینای دندان نفوذ کرده و رنگیزه‌های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند. با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار داردنیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می‌شود. از هر سه نفر، دو نفر در طی سفید کردن دندان به روش بلیچینگ دچار حساسیت دندانی می‌شوند. یعنی تماس دندان‌ها با هوای محیط و آب سرد و گرم باعث ناراحتی می‌شود. ممکن است خوردن غذا (بخصوص صبحانه) برای شما دشوار شود. باید توجه داشته باشید که این حساسیت یک حالت گذرا وناپایدار است وجای نگرانی ندارد. در صورت بروز حساسیت، به عنوان اولین اقدام باید استفاده ازتری بلیچینگ را کاهش دهید؛ یعنی به جای استفاده هرشب، آن را به صورت یک شب در میان به کار ببرید. همچنین می‌توان خمیردندان را درون تری و برای چند دقیقه بر روی دندان‌ها قرار دهید. این کار باعث تسکین حساسیت می‌شود. اگر حساسیت برطرف نشد به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. استفاده از سیگار و مواد رنگی خوراکی مثل چای و قهوه را در طی بلیچینگ به حداقل ممکن برسانید و در صورت استفاده بلافاصله دهانتان را بشویید.

موارد استفاده از بلیچینگ دندان

بليچينگ در مواردي استفاده ميشود كه فرم و ساختار دندان مناسب و سالم است و فقط رنگ آن بايد تغيير كند يعني مثلا دنداني كه پوسيدگي دارد يا پر از ترميمهاي معيوب و بد رنگ است نياز به درمانهاي ترميمي ديگري علاوه بر بليچينگ خواهد داشت موارد كاربرد شايع بليچينگ تغيير رنگ ناشي از آب آشاميدني( وجود فلورايد زياد در آب )تتراسايكلين ، دندانهاي سايش رفته ژنتيك ، افزايش سن ، رژيم غذايي و نيكوتين مي باشد .

لمینیت

یک راه افزودن یک لایه خارجی به سطح دندان است. این لایه می‌تواند ماده ترمیمی کامپوزیت دندان باشد یا یک لایه چینی که به آن «لامینیت» می‌گوییم. این روش سفید کردن مانند چسباندن ناخن مصنوعی روی ناخن‌های طبیعی است. بر حسب مورد ممکن است نیازی به تراشیدن دندان نباشد. لامینیت به صورت بالینی و لابراتواری قابل انجام است. در نوع بالینی، دندانپزشک به کمک مواد ترمیمی همرنگ یا‌‌ همان کامپوزیت، می‌تواند در یک جلسه کاری دندان‌ها را سفید کند. درواقع لامینت دندان یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود. در نوع لابراتواری، دندانپزشک بعد از آماده کردن دندان‌ها، از آن قالب تهیه می‌کند. لابراتوار بر اساس دستور دندانپزشک لامینیت‌ها را که معمولا از جنس سرامیک هستند می‌سازد. در جلسه بعد، بعد از امتحان و بررسی کار، لامینیت‌ها روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. ونیر‌ها یا از جنس کامپوزیت هستند و به طور مستقیم و داخل مطب ساخته می‌شود (که به آن‌ها ونیر کامپوزتی می‌گویند) و یا از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته می‌شوند (که به آن‌ها ونیر سرامیکی گفته می‌شود). به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق العاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند.

تفاوت اصلی لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در چیست؟

لامینت‌های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارند. ثبات رنگ در لامینت‌های سرامیکی بیشتر است و اصولا ظاهر زیباتری دارند. لامینت‌های کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری دارند و مزیت اصلی آن‌ها نسبت به لامینت‌های سرامیکی، قیمت ارزان‌تر و تراش کمتر دندان است. مزایای لامنیت 1- بستن فواصل بین دندان 2- اصلاح طرح لبخند 3- انتخاب رنگ دلخواه 4- مرتب كردن وبلند کردن دندان

موارد استفاده از لمینت یا ونیر دندان

انواع مختلف ونیرها بطور عادی برای درمان مشکلات زیر استفاده می شوند:

  • دندان هایی که تغییر رنگ داده اند، صرف نظر از اینکه تغییر رنگ به خاطر عصب کشی، لکه های ناشی از مصرف تتراسیکلین یا داروهای دیگر، استفاده زیاد از فلوراید یا دلایل مانند آن باشد، یا بخش به نسبت بزرگی از دندان پرکردگی داشته باشد.
  • دندانهایی که کوتاه شده باشند.
  • دندانهایی که شکسته یا خراشیده شده باشد.
  • دندانهایی که از نظر موقعیت در محل مناسب نبوده، به صورت نامتوازن یا به شکل غیر منظم در دهان قرار گرفته باشند (برای مثال دندان ها نسبت به یکدیگر جلو و عقب باشند)
  • دندانهایی که بین آنها فاصله وجود داشته باشد. (برای پوشاندن فضای موجود بین دندانها)
لمینت ، بلیچینگ ، سفید کردن دندان ، تجهیزات دندانپزشکی ، دندان
local_grocery_store