لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

دستورات بعد از عمل جراحی لثه

1396/12/20

این دستورالعمل بدین جهت تهیه شده است که سوالات شما را در رابطه با جراحی که لحظاتی پیش برایتان انجام گرفته پاسخگو باشد. خواهشمند است آن را به دقت مطالعه نمایید. تجربه به ما نشان داده است که این دستورالعمل برای بیماران مفید بوده است.

دستورات بعد از عمل جراحی لثه

دستورات بعد از عمل جراحی لثه

  1. دقت شود که حداقل تا 3 ساعت بعد از عمل جراحی، از خوردن،آشامیدن،فعالیت و شست و شوی دهان به طور کلی خودداری شده و حتی المقدور، دهان بسته نگه داشته شود.
  2. از سیگار کشیدن بالاخص در شب اول، احتراز کنید. گرمای سیگار ممکن است سبب خونریزی شده و همچنین باعث تحرک زخم شده، ترمیم را به تاخیر اندازد. (اگر امکان دارد از این فرصت استفاده کرده،کلا سیگار را ترک کنید.)
  3. پس از مدت کوتاهی بی حسی از بین رفته و درد مختصری در ناحیه احساس خواهید نمود. در صورتی که درد برای شما آزار دهنده و ایجاد ناراحتی نماید، بلافاصله از یک یا دو تا قرص مسکن که تجویز شده استفاده نموده و در صورت ادامه درد ،این عمل را هر چهار تا هشت ساعت، تکرار نمایید.
  4. دارو یا داروهای تجویز شده را مطابق دستور، مصرف نمایید.
  5. خمیر جراحی قرار داده شده در ناحیه پس از چند ساعت، نسبتا سخت شده و به عنوان پانسمان عمل می نماید. این خمیر محل زخم را از عوامل تحریکی حفظ نموده، درد را کاهش می دهد و در ترمیم زخم موثر می باشد.
    همچنین از تجمع مواد غذایی، آسیب به ناحیه جراحی و باز شدن بخیه ها، جلوگیری می کند. لذا در ظرف چند ساعت اول، از تماس مکرر زبان با خمیر جراحی و یا از مکیدن ناحیه جراحی شده خوددرای نمایید.
  6. شما به زودی به خمیر قرار داده شده در ناحیه جراحی عادت خواهید کرد. برای راحتی خودتان بهتر است که خمیر جراحی، در محل باقی بماند و سعی نکنید که آن را بردارید. خمیر قرار داده شده در ناحیه جراحی تا زمان برداشتن بخیه ها باقی خواهد ماند. امکان دارد قشمت هایی از خمیر جراحی در ظرف این مدت، جدا شود که در صورت عدم ایجاد ناراحتی برای شما اهمیتی ندارد اما در صورت جدا شدن تمام یا قسمتی از خمیر که باعث ایجاد ناراحتی برای شما گردد، حتما با ما تماس بگیرید.
  7. در صورتی که از خمیر جراحی در دهان شما استفاده نشده باشد، بعد از دو روز به ارامی، ناحیه عمل شده را مسواک کرده و نیز با گاز مرطوب با ملایمت تمیز نمایید.
  8. سعی نمایید در 24 ساعت اول پس از عمل جراحی، ار خوردن اغذیه سفت و داغ پرهیز نمایید و حتی الامکان غذاذهای نرم و روان نظیر شیر،سوپ، فرنی به صورت سرد، همچنین کمپوت و نظایر آن استفاده نمایید و بعد از این مدت می توانید به طور عادی از غذاهای مختلف استفاده کنید. اما بهتر است در طول هفته پس از عمل, در قسمت جراحی شده، از مصرف غذاهای سفت و سوزاننده(غذاهای تند ادویه دار)، میوه جات ترش یا آب میوه ترش و نوشابه های الکلی(اقلیت های مذهبی) خودداری نمایید.
  9. چون قادر به مسواک زدن ناحیه عمل شده نخواهید بود میتوانید به منظور احساس بهتر و جلوگیری از تجمع میکروب ها و بوی بد دهان از نصف قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب جوشیده ی ولرم استفاده کرده و یا از سرم های شست و شو که به صورت آماده در داروخانه ها به فروش میرسد، تهیه نموده و هر چند ساعت یکبار دهان شویه نمایید.
    توجه داشته باشید که انجام دهان شویه بایستی از 24 ساعت پس از جراحی شروع شود. ضمنا به جای استفاده از سرم های شست و شو می توانید از دهان شویه هایی که برای تان تجویز شده است طبق دستور استفاده نمایید.
  10. برای تمیز کردن دندان ها، از روشی که به شما آموزش داده شده ، استفاده کنید. بعد از این که خمیر جراحی از محل زخم برداشته شد، ان جا را مسواک بزنید، منتها ملایم باشد. ممکن است خونریزی از ناحیه عمل شده، بعد از عمل جراحی دیه شود ولی نگران نباشید به زودی قطع خواهد شد و این خونریزی نبایستی باعث قطع اجرای دقیق بهداشت دهان شما شود.
  11. می توانید به فعالیت روزمره خود به شرط احتیاط ادامه دهید. اما حتی الامکان در سه روز اول پس از جراحی، از فعالیت های جسمی و روحی سنگین، از ورزش های سنگین(تنیس،گلف،اسکی و ..)حمام آفتاب،شنان،سونا و حتی المکان در 24 ساعت اول، از حمام کردن خوددرای نمایید.
  12. بعد از اتمام عمل جراحی به علت ورود خونابه، بزاق شما صورتی رنگ می شود و این حالت، چهار تا پنج ساعت ممکن است دوام داشته باشد. این امر در ناحیه جراحی کاملا طبیعی است و خود به خود برطرف خواهد شد. در صورتی که خنریزی قابل ملاحظه باشد قطعه گازی استریل یا پنبه را به شکل U فرم داده و در سرم نمکی سرد غوطه ور نموده و یا دو انگشت شصت و نشانه دو طرف لبه زخم یا خمیر جراحی در ناحیه خنریزی دهنده با فشار ملایم و یکنواخت و به مدت 20-10 دقیقه ثابت نگه دارید و دقت کنید که گاز یا پنبه را قبل از این مدت جهت بازدید و کنترل محل خنریزی اصلا از روی موضع برندارید و اگر در پایان این مدت باز خنریزی قطع نگردید با ما تماس بگیرید. ضمنا از شستن دهان و استفاده از هرگونه دهان شویه جهت بندآوردن خنریزی احتراز نمایید.
  13. مختصری تورم در ناحیه جراحی شده طبیعی تلقی می شود و معمولا در چنین مواردی میزان آماس و ورم، تا روز سوم به حداکثر خود رسیده و سپس رو به کاهش می گذارد. دهان شویه با محلول آب نمک ولرم از شدت تورم می کاهد.
    ضمنا کمپرس آب سرد و ترجیحا استفاده از کمپرس کیسه یخ به صورت موضعی بلافاصله بعد از جراحی، نیز به بر طرف نمودن این حالت، کمک می نماید.(کیسه یخ را به مدت 5 دقیقه روی پوست ناحیه جراحی شده، نگه داشته و این عمل با فواصل 15 دقیقه تا حداکثر 2 ساعت تکرار شود.)
  14. انجام دستورات بهداشتی نظیر مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در قسمت هایی از دهان که جراحی نشده است، مطابق آن چه به شما آموزش داده شده، انجام پذیرد. اما نحوه تمیز نمودن نواحی جراحی شده بدین صورت است که در طول مدتی که خمیر جراحی در این نواحی وجود دارد، بعد از صرف هر غذا، باقیمانده های غذایی را با استفاده از مسواک نرم و یا یک تکه گاز مرطوب و یا دهان شویه کردن با آب نمک رقیق با ملایمت از روی ناحیه، تمیز نمایید و ضمنا از 24 ساعت از بداشتن خمیر جراحی و بخیه ها، میتوانید با استفاده از مسواک کاملا نرم و به طور ملایم طبق دستور، دندان ها را مسواک کنید و از چند روز پس از آن نیز از نخ دندان و مسواک بین دندانی (پراکسی براش) با رعایت احتیاط استفاده نمایید.
  15. معمولا پس از برداشتن خمیر جراحی و بخیه ها، احتمال دارد دندان ها نسبت به آب و غذا به خصوص نوع سرد، حساس شده و یا اندکی، بر لقی آن ها افزوده شده یاشد که این امر طبیعی است و به تدریجح کاهش می باید.
  16. ممکن است بعد از عمل جراحی کمی احساس ضعف و سستی و حتی تب و لرز نمایید. از داروهایی که برای شما تجویز شده است، استفاده نمایید.
  17. با هر مشکل خاص دیگری که روبرو شدید با ما تماس گرفته و یا در ویزیت های بعدی ما را مطلع نمایید.
  18. ضمنا بعد از اتمام عمل جراحی تمام دهان و خاتمه کار، یک ماه بعد جهت کنترل و چکاپ مراجعه فرمایید و سپس طبق یک برنامه منظم و مرتب که به شما گفته می شود، هر سه ماه یکبار جهت چکاپ و ارزیابی شرایط لثه و دندان ها به مطلب یا محلی که جراحی شده اید مراجعه نمایید.
  19. رعایت دقیق دستورات بهداشتی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است و لذا جهت بقاء سلامتی حاصل شده، همکاری و همیاری نزدیک و صمیمانه شما لازمست، به عبارت دیگر درمان انجام شده کافی نیست بلکه نگهداری سلامتی به دست آمده یا رعایت دقیق شما، بسیار مهم است.
  20. - در پایان متذکر می گردد که برای انجام جراحی لثه و موفقیت این درمان، رعایت بهداشت چه قبل از انجام درمان جراحی و چه بعد از آن، از اصول است. در صورت عدم رعایت بهداشت، احتمال برگشت و عود مجدد بیماری های لثه حتی در مدت کوتاهی پس از جراحی وجود خواهد داشت.
لثه،دندان،جراحی،دندان عقل
local_grocery_store