لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

بیماران بعد از انجام روت کانال تا چه زمانی در دندان خود درد احساس می کنند؟

1397/11/15

بیشتر افراد بعد از انجام روت کانال دچار درد شدید دندان می شوند هر چند مقدار کمی درد بعد از انجام روت کانال نرمال خواهد بود

بیماران بعد از انجام روت کانال تا چه زمانی در دندان خود درد احساس می کنند؟

بیشتر افراد بعد از انجام روت کانال دچار درد شدید دندان می شوند هر چند مقدار کمی درد بعد از انجام روت کانال نرمال خواهد بود ولی برخی از افراد به میزان شدیدی این درد را احساس می کنند. در تکنیک های مدرن که از داروهای بیهوشی و بیحسی استفاده می کنند انجام روت کانال سریع تر، ایمن تر و بدون درد خواهد بود و در واقع این روش به حفظ دندان کمک می کند. همچنین برای اجتناب از روت کانال کردن دندان ها هر فرد بعد از احساس درد خفیف در دندان باید فورا به دندان پزشک مراجعه کند تا از بدتر شدن و پیشرفت کردن پوسیدگی دندان جلوگیری به عمل آید.

علل اصلی درد بعد از انجام روت کانال

  1. در درمان روت کانال قسمت پالپ دندان مورد معالجه قرار می گیرد در حالی که قسمت های دیگر دندان حفظ می شود .
  2. دندان پزشکان قبل از انجام روت کانال از داروهای بی حسی استفاده می کنند بنابراین در حین انجام روت کانال بیمار درد زیادی را حس نخواهد کرد.
  3. اگر درمان روت کانال با شکست مواجه شود دندان پزشک قادر خواهد بود تا دوباره این درمان را روی دندان انجام دهد.

چه میزان درد نرمال خواهد بود؟

  1. ممکن است بافت لثه دور دندان کمی دچار عفونت و ورم شده باشد: حتی اگر در روت کانال عصب های دندان تخلیه شوند باز هم ممکن است عصب های ریز در بافت های اطراف دندان وجود داشته باشد. زمانی که این ناحیه بعد از روت کانال متورم شود این عصب ها ایجاد درد و ناراحتی در دندان بیمار را ایجاد می کنند.
  2. آسیب به وسیله برخی از وسایل دندان پزشکی: ممکن است برخی از وسایل دندان پزشکی که برای تمیز کردن ناحیه کانال ریشه مورد استفاده قرار می گیرند به بافت های حساس نواحی اطراف آسیب وارد کنند.
  3. پر کردن دندان بیش از اندازه: در صورتی که دندان پزشک از مواد پر کننده ی زیادی استفاده کرده باشد و این مواد پر کننده بالاتر از سطح دندان قرار گرفته باشد می تواند برای بیمار ایجاد مشکل و درد کند زیرا هنگام جویدن به این ناحیه پر شده فشار بیشتری وارد می شود و این فشار ایجاد درد خواهد کرد. در بیشتر مواقع درد و حساسیت دندان بعد از روت کانال و بعد از گذشت چند روز کاملا حل خواهد شد ولی اگر این درد بعد از چند روز بهبود نیابد و شدت درد بیشتر می شود بهترین راه مراجعه به دندان پزشک می باشد.

آیا ممکن است درمان کانال ریشه با شکست مواجه شود؟

خوشبختانه بیشتر درمان های روت کانال موفقیت آمیز هستند هرچند برخی از این درمان ها می توانند با شکست مواجه شوند که در این صورت بیمار درد بسیاری را تحمل خواهد کرد. دلایل بسیاری برای شکست در درمان روت کانال وجود دارد که شامل:

  1. نفوذ پذیر شدن نقاط ترمیم شده کانال ریشه
  2. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  3. شکستن مواد استفاده شده برای پر کردن کانال ریشه در طی زمان
  4. وجود یک کانال اضافی و فرعی در دندان که دندان پزشک هنگام درمان متوجه آن ریشه و کانال فرعی نشده است
  5. بستن کانال های منحنی شکل و عدم تمیز شدن کامل این ناحیه از کانال
  6. ایجاد شکستگی عمودی در دندان ها
  7. خطاهای دندان پزشکی

اگر این درد ها به علت عدم پر کردن کانال های فرعی دندان باشد دندان پزشک باید دوباره کانال دندان را باز کند، مواد پر کننده کانال را خارج کند و تلاش کند تا کانال فرعی را پیدا و درمان کند. همچنین امروزه تجهیزات مختلفی برای درمان ریشه وجود دارد که می تواند از خطاهای پزشکی به مقدار بسیار زیادی جلوگیری کند.

اگر دندان ها دچار شکستگی افقی شده باشند دندان پزشک مجبور به کشیدن دندان می گردد

اگر بیمار دچار درد و تورم دائمی بعد از انجام روت کانال شود ممکن است نیاز به بریدن انتهای ریشه ی دندان باشد

روت کانال،مواد دندانپزشکی،تجهیزات دندانپزشکی
local_grocery_store