لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

سفید کردن دندان ها در خانه بهتر است یا در مطب های دندان پزشکی

1398/06/23

آیا برای سفید کردن دندان هایتان به دندان پزشکی مراجعه می کنید یا خودتان در خانه این کار را انجام میدهید؟ در این مقاله سعی داریم گزینه های موجود برای داشتن دندان هایی سفید و براق تر را بررسی کنیم.

سفید کردن دندان ها در خانه بهتر است یا در مطب های دندان پزشکی

چه موادی در محصولات سفید کننده دندان وجود دارد؟

تمام محصولات سفید کننده ی دندان حاوی محلول پرکساید هستند. محصولات سفید کننده ی دندان دارای تنوع از لحاظ میزان قدرت سفید کنندگی دندان ها هستند. محصولات سفید کننده با قدرت کم دارای 10 درصد پروکساید و محصولات قوی تر سفید کننده دندان دارای 40 محلول پروکساید هستند.

در بسیاری از فروشگاه ها مواد سفید کننده دندان با کمترین میزان پروکساید وجود دارد. در صورتی که دندان پزشکان از مواد سفید کننده قوی تری استفاده می کنند که شامل مواد دندان پزشکی است که به وسیله ی تری (قالب) خاص و در خانه مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین مواد سفید کننده ی زوم کننده و متمرکز روی دندان ها وجود دارد که به مراتب قوی تر هستند.

مواد سفید کننده دندان ها تا چه حد قدرت سفید کردن دندان ها را دارد؟

اگر از مواد سفید کننده دندان در خانه یا در مطب دکتر استفاده می کنید فرقی ندارد و دندان ها در هر دو صورت به صورت طبیعی سفید خواهند شد. عملکرد مواد سفید کننده دندانبه میزان ضخامت مینای دندان ها وابسته است و اینکه چقدر مینای دندان ها زرد هستند. مواد سفید کننده ی دندان می توانند رنگ باقی مانده از قهوه و غذا را از روی دندان ها پاک کنند اما اگر مینای دندان ها نازک باشد نمی توان رنگ زرد دندان ها را با این روش کاملا از بین برد .

مواد سفید کننده دندان که در داروخانه ها موجود است در مقایسه با مواد سفید کننده ی دندان پزشکان قدرت کافی برای سفید کردن دندان ها را ندارند. مواد سفید کننده در داروخانه ها می تواند دندان ها را سفید کند اما مدت زمان بیشتری برای سفید کردن دندان ها نیاز است.

مواد سفید کننده ی موجود در داروخانه ها به دندان ها می چسبند. به دلیل اینکه سایز و طراحی آنها کوچک است معمولا فقط دندان های جلویی را سفید می کنند. اما افراد به هنگام خندیدن نه تنها دندان های جلویی فک آنها مشخص می شود بلکه دندان های کناریشان نیز دیده می شوند. در صورتی که سفید کردن دندان ها توسط دندان پزشک این مشکلات را ندارند و کل دندان ها را سفید می کند.
تری های مختلفی برای سفید کردن دندان ها در خانه وجود دارد که از مواد پلاستیک انعطاف پذیر ساخته شده اند. و این قالب های تری با ژل های سفید کننده پر می شوند و تقریبا حدود یک ساعت در روز باید مورد استفاده قرار گیرند و به مدت 7 تا 10 روز باید استفاده شوند تا موثر واقع گردند. این مواد چون کاملا تمام سطوح دندان ها از تمام زوایا را در بر می گیرند باعث سفیدی یک دست و یکنواخت کل دندان ها می شوند. سفید کننده های زوم شونده یکی دیگر از مواد سفید کننده ی دندان است که قابلیت سفید کردن دندان ها به طور یکنواخت را دارا می باشد. این وسایل دارای ژل های هیدروژن پروکساید هستند که مستقیم بر روی دندان قرار می گیرند و سپس از نورهای زوم کننده به منظور سفید شدن بیشتر دندان استفاده می شود. در این روش هم از روش های سفید کننده با مواد و با اشعه به صورت متناوب استفاده می شود تا بتوان به طور کامل و یکدست دندان ها را سفید کرد.

هزینه ی سفید کردن دندان ها چقدر است؟

مواد سفید کننده ی دندان ها معمولا هزینه های خیلی بالایی ندارند و معمولا این مواد در بازار جهانی به طور متوسط 50 دلار است و قیمت آنها نسبت به برندشان متفاوت است. اما سفید کردن دندان ها در مطب های دندان پزشکی بسیار گران تر است و بین 300 تا 800 دلار هزینه دارد.

آیا سفید کردن دندان ها عوارض جانبی دارند؟

بعد از سفید کردن دندان ها ممکن است دندان ها دچار حساسیت شوند. مواد سفید کننده در داروخانه ها مواد شیمیایی ضعیف تری دارند و احتمال حساسیت دندانی در این مواد پایین تر است. همچنین دندان پزشکان می توانند میزان مواد سفید کننده را کنترل کنند و از حساسیت دندان ها جلوگیری کنند. اگر مواد سفید کننده ی دندان حاوی پروکساید باشد ممکن است باعث متورم کردن و احساس سوزش لثه شود. این احساس سوزش معمولا کوتاه مدت می باشد و به سرعت بهبود می یابد.

سفیدکردن دندان،دندانپزشکی،
local_grocery_store