لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

طراحی ایمپلنت به وسیله نرم افزارهای کامپیوتری

1397/12/11

مشکلات دندان می تواند به اعتماد به نفس فرد از لحاظ ظاهری آسیب وارد کند. دندان ها اولین قسمت از صورت هستند که هنگام صحبت کردن با دیگران یا لبخند زدن توجه افراد را جلب می کنند. جراحان ایمپلنت معتقدند که ایمپلنت های دندان نه تنها به جویدن غذا کمک می کنند بلکه معتقدند که شکل ظاهری آنها نیز طبیعی است و در ظاهر و زیبایی افراد نیز موثر هستند.

طراحی ایمپلنت به وسیله نرم افزارهای کامپیوتری

یک مقاله در شماره اخیر مجله Journal of oral implantology منتشر شده است که به توصیف یک روش ابداعی برای ایمپلنت با نام emergence profile می پردازد و مراحل گام به گام انجام ایمپلنت توسط پزشکان را شرح می دهد. انجام این مراحل روی جراحی 50 عدد ایمپلنت مورد آزمایش قرار گرفت و مراحل کلینیکی و لابراتواری این جراحی ها موفقیت آمیز ارزیابی شدند.

Emergence profile در اصل شکل دندان را به طور کلی نشان می دهد و حاشیه های اصلی بافت نرم و لثه دندان و همچنین قسمت تاج دندان و نحوه قرار گیری آن رامشخص می کند. ساختن یک نمای کلی از دندان به وسیله کامپیوتر با ظاهر طبیعی بسیار مطلوب است همچنین احتمال مشکلاتی نظیر پلاک های دندان و یا گیر کردن غذا بین دندان ها به علت فاصله های نا مناسب کاهش خواهد یافت.

همان طور که در این مقاله اشاره شده است هدف نهایی ایمپلنتها بازسازی و جایگزینی کامل دندان های از دست رفته به وسیله ایمپلنتهایست که از لحاظ آناتومی و زیبایی مناسب هستند و عملکرد آنها به صورت بلند مدت و با دوام است.

این مطالعه به بررسی 50 ایمپلنت که در آنها از custom abutmentاستفاده شده است مورد بررسی قرار گرفتند. این اباتمنت ها از جنس زیرکونیا یا تیتانیوم می باشند. طراحی دندان ها ی مناسب هر فرد این امکان را برای جراحان به وجود می آورد تا دندان های طبیعی تری برای هر فرد بسازند. استفاده از کامپیوتر و تکنولوژی های جدید برای طراحی و ساخت ایمپلنت می تواند ایمپلنت های سالم تر و زیباتری را طراحی کند.

تکنیک های ساده ی کامپیوتری دقت طراحی و ساخت را افزایش داده است همچنین این تکنیک ها بسیار ارزان تر از روش های مرسوم دیگر می باشد. برای موفقیت در این روش باید مراحل انجام کار قبل از جراحی به درستی برنامه ریزی گردد همچنین ایمپلنت ها باید به صورت درست و دقیق کار گذاشته شوند. علاوه بر این جراحان باید هنگام کارکردن روی بافت نرم در دهان بیمار و وارد کردن crown های موقت دقت لازم را داشته باشند.

برای بررسی این روش 50 عدد ایمپلنت با استفاده از مدل سازی و طراحی های کامپیوتری برای بیماران مورد استفاده قرار گرفت و در این50 مورد هیچ گونه علامت درد یا عفونتی یافت نشد. تمام ایمپلنت های جایگذاری شده در دهان بیماران بعد از یکسال به طور کامل درمان شدند و هیچ گونه مشکلی برای بیماران ایجاد نشد. همچنین بیماران از شکل ظاهری این ایمپلنت ها کاملا رضایت داشتند.

دندان پزشکانی که از این روش استفاده کردند بر این باورند که استفاده از کامپیوتر برای ساخت و طراحی ایمپلنت ها به ظاهر و زیبایی دندان ها کمک می کند. همچنین هر بیمار یک شکل خاص از دندان های خود را خواهد داشت که مطابق با موقعیت دهان و دندان های دیگر فرد می باشد و می تواند انتظارات هر فرد را برآورده کند و کمک گرفتن از کامپیوتر برای ساخت این ایمپلنت ها می توانند بهترین نتیجه را برای بیماران به ارمغان داشته باشد.

ایمپلنت،آستم،implant,osstem,
کالاهای مرتبط
local_grocery_store