لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

هندپیس و آنگل چیست؟

1395/12/05

آنگل از قسمت های مختلف زیر تشکیل شده است که عبارتند از : هد یا سر آنگل دارای کاتریج ، یک ورودی و یک خروجی آب می باشند که در بعضی از انواع آن مجرای آب تعبیه نشده است. پوسته که محافظ و نگهدارنده متعلقات دورش است.

هندپیس و آنگل چیست؟

هندپیس و آنگل در یونیت دندان پزشکی

امروزه مشکلات و بیماریهای مربوط به دهان و دندان زیاد است.دندانپزشکی و ترمیم دندان و ریشه آن مستلزم ابزارآلات پزشکی هست که بدون آن ترمیم دندان میسر و انجام شدنی نیست.در گذشته تنها راه خلاصی از دندان درد، کشیدن آن بود.اما پیشرفت علم و فن آوری باعث شد دندانپزشکان تاجایی که ممکن است از کشیدن دندان جلوگیری کنند و به ترمیم آن بپردازند.می دانید برای برداشتن پوسیدگی و پرداخت و پُر کردن دندان، ابتدا قسمت مورد نظرِ دندان، توسط پزشک برداشته یا به اصطلاح خالی می شود و سپس با مواد خاصی آن را پر می کنند، به این طریق از ادامه و شیوع خرابی و پوسیدگی به قسمت های جانبی دندان جلوگیری می شود.برای این منظور باید از ابزارچرخنده استفاده می شود.

ابزارهای چرخنده ای که در یونیت دندان پزشکی استفاده می شوند بر دو نوع هستند:

  1. توربین ها
  2. موتورها

توربین ها ابزار چرخنده با سرعت بالا(highspeed) هستند.ولی ما به ابزارچرخنده دیگری هم احتیاج داریم که سرعت آن کم(lowspeed) و قابل تنظیم باشند.وسیله ای که در هندپیس و آنگل مورد استفاده قرار می گیرند موتور می باشد.دو نوع موتور وجود دارد ؛ ابر موتورها و میکرو موتورها

توربین دندانپزشکی

توربین ها ابزارهای چرخنده باسرعت بالاهستند که جهت برداشتن نسخ دندان و پوسیدگی از روی دندان در حداقل زمان به کار می روند و مهمترین وسیله در دندانپزشکی ترمیمی محسوب می شود.توربین ها براساس برخورد هوای فشرده به پروانه کاتریج در سرآن، ایجاد دوران و گشتاورمی شود.توربین ها، سرعت بالا و گشتاور کمی دارند و نیروی جانبی زیادی به موتور و هندپیس وارد نمی کنند، ولی با این حال بر حسب طرح توربین ها به کنتراانگولاسیون کمابیش توجه شده است.

به مجموعه یک پروانه و دو بلبرینگ کاتریج گفته می شود.توربین ها با توجه به ساخت کارخانه وتنوع در سیستم دارای کیفیت های گوناگونی می باشند ولی بطور کلی می توان به دو شکل باشند :

  1. توربین کاتریج بلبرینگی
  2. توربین کاتریج ایر برینگی

اساس کارکلیه توربین ها بر این دو نوع استوار است.توربین های کاتریج بلبرینگی نسبت به توربین های کاتریج ایربرینگی از کیفیت کاری بالاتری برخوردار هستند.
ابر موتورها ابزاری چرخنده هستند که داری دور یا سرعت پایین بوده و نیروی چرخشی آن هوا می باشد.در واقع در ابر موتورها نیرویی که باعث چرخش می شود هوا است.

ابرموتور جزء اینسرومنت هایی است که جهت آنگل و هندپیس های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در ابرموتور استوانه ای چرخشی به صورت خارج از مرکز در داخل یک محفظه استوانه ای شکل ثابت کار می کند.استوانه داخلی روی سطح جانبی خود دارای شیارهایی است که در درون هر شیار پره قرار دارد.هر پره در انتهای شیار فنری دارد که به واسطه این پره ها با سطح داخلی استوانه ثابت همیشه مماس است.به این ترتیب پره ها فضای داخلی موتور را به چند بخش جدا از هم تبدیل می کنند. زمانی که هوای فشرده وارد اولین محفظه می شود، استوانه داخلی به ناچار از ناحیه ای که فشار بیشتر دارد شوع به حرکت می کند بطوریکه در سمت خروج هوا که فشار کم است تخلیه می شود.

آنگل و هندپیس

هندپیس مستقیم ساده ترین و پایدارترین طرح برای وسایل چرخشی است.
در بیشتر موارد باید محور چرخش فرز به موازات محور طولی دندان قرار گیرد بنابراین هندپیس مستقیم دسترسی مناسب را محدود می کند.برای حل این مسئله نیاز است که سر هندپیس به اندازه 90 درجه چرخانده شود.نیروی جابه جا کننده ای که 90 درجه با محور چرخش زاویه دارد باید به راحتی کنترل شود.با ایجاد زاویه دومی در تنه هندپیس به طوری که نوک فرز در امتداد محور طولی هندپیس قرار گیرد اولا احتمال ایجاد بازوی اهرمی و چرخش هندپیس از بین می رود ثانیا باعث دسترسی مناسب و ثبات کافی هندپیس می شود.
آنگل و هندپیس تقریبا از یک ساختمان برخوردارند و به تنهایی قابل استفاده نیستند.این وسایل بر روی ایرموتور یا میکروموتور بسته می شوند تا بتوانند فرزی که بر روی آنها بسته شده به حرکت درآورند و در حقیقت یک ارتباط مکانیکی بین ایرموتور یا میکرو موتر با فرز را برقرار می کند.

قسمت های تشکیل دهنده آنگل

آنگل از قسمت های مختلف زیر تشکیل شده است که عبارتند از : هد یا سر آنگل دارای کاتریج ، یک ورودی و یک خروجی آب می باشند که در بعضی از انواع آن مجرای آب تعبیه نشده است.پوسته که محافظ و نگهدارنده متعلقات دورش است.
اجزای داخلی که شامل یک سری متحرک های انتقال دهنده نیرو از میکروموتور به هد و در نهایت به فرز می باشد از قبیل دنده های کاتریج ، دنده های انتقال دهنده نیرو از شفت چاکدار به کاتریج که باید دائما روغن کاری شود چون در اثر اصطکاک به تدریج کوتاه شده و از هم دور می شوند که در این صورت بایستی از کار کردن با آن امتناع ورزید تا قطعه تعویض گردد.

نسبت دور ایرموتور به آنگل

معمولا در انتهای آنگل که به دور آن یک نوار رنگی نقش بسته است ، نسبت دور ایرموتور به آنگل را مشخص می کند.

  • اگرنوار آبی باشد ، تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل 1 به 1 است.
  • اگر نوار قرمز یا نارنجی باشد، تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل 1 به 5 است.
  • اگر نوار سبز باشد دور موتور کاهش می یابد و نسبت ها 2به1 ، 4به1 ، 10به1 ، 20به 1 و 40به1 خواهد بود.
  • اگر نوارمشکی باشد دور موتور کاهش می یابد و نسبت ها 22به1 ، 25به1 خواهد بود که از این آنگل ها بیشتر جهت جراحی و ایمپلنت کاربرد دارد.
  • هندپیس های جراحی که به صورت مستقیم است همیشه نسبت دور ایرموتور به آن 1 به 1 است.
هندپیس ، آنگل ، تجهیزات دندانپزشکی ، دندانپزشکی
local_grocery_store