لوگو آزادمد Logo azadmed

آزادمد؛ فروشگاه تخصصی مواد و تجهیزات دندانپزشکی

نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی باعث صدمات جبران نا پذیری بر روی دندان می شوند

1396/03/29

افزایش بیش از حد مصرف نوشابه های انرژی زا و ورزشی، به ویژه در میان نوجوانان، باعث ایجاد صدمات جبران نا پذیری بر روی دندان می شود، علی الخصوص، میزان اسیدیته بالای این نوشیدنی ها باعث فرسایش لایه صیقلی بیرون دندان یا همان مینای دندان می شود.

نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی باعث صدمات جبران نا پذیری بر روی دندان می شوند

نوشابه و پوسیدگی دندان

یک مطالعه اخیر که در مجله بالینی کارشناسی آکادمی دندانپزشکی آمریکا منتشر شده است نشان می دهد که افزایش بیش از حد مصرف نوشابه های انرژی زا و ورزشی، به ویژه در میان نوجوانان، باعث ایجاد صدمات جبران نا پذیری بر روی دندان می شود، علی الخصوص، میزان اسیدیته بالای این نوشیدنی ها باعث فرسایش لایه صیقلی بیرون دندان یا همان مینای دندان می شود.

دکتر پونام جین، فوق لیسانس و متخصص سلامت عمومی و سرپرست این تحقیق، می گوید:
نوجوانان به منظور افزایش بازده عملکردی و بالا بردن سطح انرژی خود در تمرینات ورزشی از این نوشیدنی ها استفاده می کنند, و برخی هم بر این باورند که این نوشیدنی ها کم ضرر تر از نوشابه هستند. بیشتر این بیماران از شنیدن این که این نوشیدنی ها, دندان هایشان را با اسید شست و شو می دهد شوکه می شوند.

محققان سطوح اسیدیته در 13 نوشیدنی ورزشی و 9 نوشیدنی انرژی زا را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که سطوح اسیدیته می تواند بین مارک های تجاری مختلف نوشیدنی ها و طعم های مختلف یک مارک تجاری متفاوت باشد. برای آزمایش اثر سطوح اسیدیته ، محققان نمونه مینای دندان انسان را در هر آشامیدنی به مدت 15 دقیقه، و در بزاق مصنوعی به مدت دو ساعت قرار دارد. این چرخه چهار بار در روز و به مدت پنج روز تکرار شد، و نمونه هایی که در بزاق مصنوعی قرار داشتند در تمام طول مدت حفظ شده بودند.

دکتر جین می گوید:
این نوع از آزمایشات، دقیقا شرایطی را شبیه سازی می کند که بخش بزرگی از نوجوانان و جوانان آمریکایی دندان های خود را زمانی که این نوشیدنی ها را هر چند ساعت یک بارمی نوشند در معرض آن قرار می دهند.

محققان دریافتند که آسیب وارد شده به مینای دندان بعد از گذشت 5 روز استفاده از نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا کاملا آشکار بود؛ البته نوشیدنی های انرژی زا پتانسیل بسیار بیشتری نسبت به نوشیدنی های ورزشی برای آسیب رسانی به دندان را دارا بودند. در واقع مولفان دریافتند که نوشیدنی های انرژی زا دو برابر نوشیدنی های ورزشی برای دندان مخرب هستند.
با توجه به آمار گزارشی که در آن اعلام شد که 30 تا 50 درصد نوجوانان ایالات متحده از نوشابه های انرژی زا استفاده می کنند و تعداد بالای 62 درصد نوجوانان حداقل یک نوشیدنی ورزشی در طول روز مصرف می کنند، حائز اهمیت است که به والدین و نوجوانان در مورد مضرات این نوشیدنی ها توضیح داده شود . خسارات وارده به مینای دندان غیر قابل برگشت است و بدون حمایت مینای دندان، دندان ها بیش از حد حساس و مستعد خرابی و به احتمال زیاد پوسیدگی می شوند. سخنگوی آکادمی دندانپزشکی عمومی جنیفر بن می گوید:
همیشه نوجوانان با داشتن این علائم به مطب مراجعه می کنند، اما هیچ وقت علت این علائم را نمی دانند. ما رژیم غذایی و عادات خوردن میان وعده های آنها را بررسی می کنیم و پس از آن درباره مصرف این نوع نوشیدنی ها از آنها سوال می کنیم . آنها باور نمی کنند که چیزی به ظاهر انقدر بی ضرر مانند یک نوشیدنی ورزشی یا انرژی زا می تواند چنان آسیب بزرگی به دندان هایشان وارد کند.

دکتر بن توصیه می کند که بیماران مصرف خود از نوشابه های ورزشی و انرژی زا را به حداقل برساند. او همچنین آنها را به جویدن آدامس بدون قند یا شستشو دهان با آب بعد از مصرف این نوشیدنی ها توصیه می کند. او می گوید:
هر دو این روش ها جریان بزاق را افزایش می دهد ، که به طور طبیعی به بازگشت سطوح اسیدیته دهان به حالت عادی کمک می کند.
هم چنین، افراد باید حداقل یک ساعت بعد از مصرف نوشیدنی های انرژی زا یا ورزشی صبر کنند و بعد مسواک بزنند, در غیر این صورت، تنها به پخش شدن اسید بر روی سطح دندان و افزایش سرعت فرسایش کمک می کنند.

منبع: http://www.knowyourteeth.com

نوشیدنی های انرژی زا،پوسیدگی دندان
local_grocery_store